Aktualności

Grand Prix Włoch - Seria rekordów

Marzenia Ferrari o wygranej kolejnej rundy mistrzostw świata Formuły 1 osiągnęły w miniony weekend punkt kulminacyjny. Dziesięć zespołów i dwudziestu kierowców rywalizowało tym razem na Autodromo Nazionale Monza o zwycięstwo w gorącym Grand Prix Włoch. Ferrari triumfowało tu ostatni raz cztery lata temu.

W tym roku każdy z włoskich zespołów przygotował na wizytę na Monzie coś specjalnego. Bolidy, kierowcy i mechanicy Ferrari przybrali nowe kolory, nawiązujące do tegorocznej wygranej w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Bolidy Alfy Romeo pomalowano w kolorach włoskiej flagi, a przed zgromadzoną publicznością pokazano zupełnie nowy model 33 Stradale, limitowane do trzydziestu trzech sztuk super coupe z umieszczonym centralnie silnikiem V6 o mocy co najmniej 620 koni mechanicznych. Zespół AlphaTauri promował z kolei swój film dokumentalny "Whatever it Takes - the Race before the Races", który będzie miał premierę w najbliższy weekend w Wenecji. Za kierownicą AlphaTauri na swój drugi wyścig w Formule 1 w karierze pojawił się Liam Lawson. Nowozelandczyk zastępuje kontuzjowanego Ricciardo, który wraca do siebie po wypadku na Zandvoort i złamaniu kości lewej ręki.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Podczas pierwszych, piątkowych treningów najszybszy był Verstappen w Red Bullu, tuż za którym wylądowali Sainz oraz Perez. W bolidzie Aston Martina gościnnie pojawił się Drugovich, który w ubiegłym roku zdobył tytuł mistrzowski w Formule 2 i który obecnie jest kierowcą rezerwowym Aston Martina i McLarena. Druga sesja treningowa rozpoczęła się czerwonymi flagami po wylocie Pereza poza tor i zaparkowaniu Red Bulla na barierkach. Tym razem najszybszy był Sainz w Ferrari przed Norrisem w McLarenie i Perezem. Sainz był najszybszy również podczas ostatnich, sobotnich treningów. Tuż za nim uplasowali się Verstappen oraz Hamilton. Zespoły Ferrari i Red Bull miały różne problemy: u Sainza trzeba było wymienić skrzynię biegów, a u Pereza uporać się z wyciekiem oleju. Podczas treningów awarię zaliczył również jeden z bolidów Aston Martina oraz obie maszyny Alfy Romeo.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

W kwalifikacjach w trzech sesjach wszystkich obowiązywało ogumienie hard, potem medium i w ostatniej sesji soft. Temperatura toru przekraczała 40 stopni Celsjusza. Po Q1 odpadli niespodziewanie obaj kierowcy zespołu Alpine, który w poprzednim wyścigu świętował zdobycie podium, Zhou w Alfie Romeo, Magnussen w Haasie oraz Stroll w Aston Martinie. Po kolejnej sesji jazdę zakończyli obaj kierowcy AlphaTauri, Hulkenberg w Haasie, Bottas w Alfie Romeo oraz Sargeant w Williamsie. Pole position z przewagą zaledwie 0,013 sekundy przy wrzawie z trybun zdobył Sainz w Ferrari (czwarte pole position w karierze). Kolejne pozycje zajęli: Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Perez w Red Bullu, Albon w Williamsie, Piastri w McLarenie, Hamilton w Mercedesie-AMG, Norris w McLarenie oraz Alonso w Aston Martinie.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Niedziela, godzina piętnasta czasu polskiego. Za chwilę start. Już na okrążeniu formującym z wyścigu odpadł Tsunoda, w którego AlphaTauri zawiodła jednostka napędowa. Bolid, który utknął na podoczu na załączonym biegu, opóźnił start wyścigu o kilkadziesiąt długich minut. W tym czasie przy samochodach grzejących się na gridzie pojawiły się zastępy mechaników. Dwadzieścia minut po piętnastej: trzecie okrążenie formujące, skrócenie wyścigu o dwa kółka, ustawienie się na gridzie do startu. Zielone światła! Sainz broni z powodzeniem prowadzenia, tuż za nim Leclerca atakuje Russell, ale bez efektu. Alonso spada poza pierwszą dziesiątkę, na miejsce dziesiąte awansuje Hulkenberg, Hamilton spada na miejsce dziewiąte za Norrisa, miejscami wymieniają się Piastri i Albon. Okrążenie 2 z 51: Albon odzyskuje miejsce szóste, Piastri spada na siódme. Okrążenie 5: Sainz utrzymuje się na prowadzeniu, ale Verstappen zyskuje coraz więcej w strefach DRS. Do tego bolidy Ferrari radzą sobie gorzej ze zużyciem ogumienia od Red Bulli.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Okrążenie 6 z 51: Verstappen atakuje Sainza, któremu udaje się obronić. Tuż za nimi jest Leclerc. Okrążenie 11: Gasly na wczesnym pit stopie. Okrążenie 12: Verstappen w dalszym ciągu nie może dobrać się do Sainza, a Perez do Russella. Okrążenie 14: Perez wyprzedza Russella, ale obaj wyjechali poza granice toru, Perez oddaje pozycję. Okrążenie 15: Sainz blokuje przednie koła podczas hamowania do pierwszego zakrętu, kolejny odcinek toru pokonują bok w bok, Verstappen wychodzi na prowadzenie. Okrążenie 16: Perez wyprzedza Russella i awansuje na miejsce czwarte, pit stop Albona. Okrążenie 19: Verstappen jedzie po rekordową, dziesiątą wygraną z rzędu, jego przewaga przekracza już pięć sekund. Okrążenie 20: pit stop Sainza i Russella. Sainz wraca na tor na miejscu dziewiątym za Bottasem. Okrążenie 21: pit stop Verstappena i Leclerca, Sainz wyprzedza Bottasa. Na prowadzeniu zostaje Perez, wyjeżdżającego z alei serwisowej Leclerca wyprzedza Sainz.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Okrążenie 22: pit stop Pereza, który wraca na tor tuż za dwoma bolidami Ferrari. Okrążenie 24: Piastri traci pozycję na rzecz Norrisa. Kara pięciu sekund dla Russella za ścięcie toru po wyjeździe z pitów i nieprzepisowe wyprzedzenie Ocona. Verstappen wyprzedza Hamiltona, który jeszcze się nie zatrzymywał, i wraca na prowadzenie. Okrążenie 27: Hamiltona wyprzedzają Sainz i Leclerc, a tuż za nimi Perez. Okrążenie 28: pit stop Hamiltona, który spada na miejsce jedenaste za Alonso. Okrążenie 29: Hamilton wyprzedza Alonso i wraca do pierwszej dziesiątki, ponad pięć sekund przed sobą ma dwa McLareny. Okrążenie 31 z 51: Perez atakuje Leclerca pierwszy raz, drugi, trzeci, zahacza o krawężnik i trawę. Okrążenie 32: Perez wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce trzecie. Po zwolnieniu się miejsca w pierwszej dziesiątce po pit stopach do strefy punktowej wraca Alonso. Hamilton jako jedyny jedzie w pierwszej dziesiątce na ogumieniu medium, pozostała dziewiątka postawiła na ogumienie hard.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Okrążenie 38: Norris atakuje Albona, ale nie ma dla niego miejsca. Kierowca McLarena ścina pierwszy zakręt i musi oddać pozycję. Okrążenie 40: Piatri musi bronić się przed Hamiltonem, kolejne ścięcie toru. Okrążenie 41: Hamilton awansuje na miejsce ósme, Piastri spada na ósme, ale dochodzi między nimi do dotkliwego kontaktu. Do Pereza cały czas próbuje dobrać się Sainz. Okrążenie 42: Piastri zjeżdża do mechaników na wymianę przedniego skrzydła i spada daleko poza pierwszą dziesiątkę, z wyścigu wycofuje się Ocon. Okrążenie 43: Perez po ataku na Sainza nie mieści się na torze i ścina pierwszy zakręt. Cały czas tuż za nimi jest Leclerc. O miejsce w pierwszej dziesiątce walczą Bottas i Sargeant, na miejsce dziesiąte awansuje Bottas, który zaczyna się oddalać. Okrążenie 44: Norris atakuje Albona, pięć sekund kary dla Hamiltona za spowodowanie kolizji z Piastrim. Hamilton jest niecałą sekundę za Norrisem i tylko trzy sekundy przed Alonso.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Okrążenie 45: kolejny atak Pereza na Sainza, ale ponownie nie ma miejsca na torze, kolejne ścięcie pierwszego zakrętu, Perez oddaje pozycję. Hamilton wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 46: zniecierpliwiony Perez w końcu wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce drugie. Hamilton atakuje Albona, ale na razie nie ma mowy o wyprzedzeniu. Okrążenie 47: Leclerc wyprzedza Sainza, blokuje koła podczas hamowania i wystawia się na atak, Sainz wyprzedza Leclerca i też blokuje koła podczas hamowania. Hamilton wyprzedza Albona. Okrążenie 48: kolejny atak Leclerca na Sainza. Norris ma Albona w zasięgu DRS, Norrisa w zasięgu DRS ma Alonso, cała trójka mieści się w 5-sekundowej karze Hamiltona. Okrążenie 49: trwa walka między kierowcami Ferrari, którą ogląda zdublowany Magnussen na miejscu osiemnastym. Okrążenie 50: kolejna próba, Sainz hamuje później i utrzymuje miejsce na podium. Hamilton jest już ponad pięć sekund przed Albonem. Ostatnie okrążenie: ostatni atak Leclerca, który blokuje koła podczas hamowania, ścina pierwszy zakręt i zostaje poza podium.

Zdjęcie Grand Prix Włoch

Tegoroczne Grand Prix Włoch zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu. To historyczna, rekordowa, dziesiąta wygrana z rzędu 25-letniego kierowcy z Holandii i rekordowa, piętnasta z rzędu wygrana Red Bulla! Kolejne pozycje zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Sainz i Leclerc w Ferrari, Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Albon w Williamsie, Norris w McLarenie, Alonso w Aston Martinie oraz Bottas w Alfie Romeo. Najszybsze okrążenie w wyścigu: Piastri, który dojechał na mety na miejscu dwunastym. Za nami czternaście wyścigów, do końca sezonu zostało jeszcze osiem. Po wizycie we Włoszech przewaga Verstappena nad Perezem w klasyfikacji generalnej kierowców powiększyła się ze 138 do 145 punktów, a przewaga Red Bulla nad Mercedesem-AMG w tabeli konstruktorów urosła z 285 do 310 punktów. Mistrzostwa świata opuszczają teraz Europę: piętnastą rundą będzie wyścig w Singapurze w dniu siedemnastym września.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)364 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)219 pkt.
Fernando Alonso (Aston Martin)170 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)164 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)117 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull583 pkt.
Mercedes-AMG273 pkt.
Ferrari228 pkt.
Aston Martin217 pkt.
McLaren115 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, Red Bull Racing, Ferrari, Alfa Romeo Grand Prix Włoch na forumRed Bull RB19 na forumFerrari SF-23 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij