Aktualności

Grand Prix USA - Pięćdziesiąt zwycięstw

Znamy już mistrzów świata wśród konstruktorów, znamy również już mistrza świata wśród kierowców. Ale do końca tegorocznego sezonu mistrzostw świata Formuły 1 zostało jeszcze kilka wyścigów i jeszcze kilka pytań bez odpowiedzi. Wczoraj mogliśmy oglądać Grand Prix USA, które poprzedzał sobotni sprint.

Na sezon 2023 zaplanowano w sumie sześć sprintów i sobotni sprint na 5,5-kilometrowym Circuit of the Americas był piątym z nich (same sprinty zapoczątkowano w listopadzie 2021 roku od próbnego wyścigu w Brazylii; w ubiegłym roku zorganizowano trzy sprinty). Główne tematy minionego weekendu: powrót za kierownicę Ricciardo, którego z powodu złamania ręki przed wyścigiem w Holandii ominęło aż pięć grand prix, wielki pakiet modernizacji i zmiana koncepcji aerodynamicznej bolidów Haasa, który chciałby wyprzedzić w generalce Alfę Romeo i Williamsa (odpowiednio różnica 11 i 4 punktów), plotki o zakończeniu kariery przez Pereza oraz specjalne malowanie bolidów Red Bulla, tegorocznych mistrzów świata. Skompresowany weekend obejmował tylko jedną, piątkową sesję treningową, w której najszybszy był Verstappen w Red Bullu. Bezpośrednio za nim uplasowali się Leclerc w Ferrari i Hamilton w Mercedesie-AMG.

Zdjęcie Grand Prix USA

Piątkowe kwalifikacje do sobotniego grand prix, które przypadły przed północą czasu polskiego, już na Q1 zakończyły się dla Hulkenberga w Haasie, obu kierowców Williamsa i po raz pierwszy obu kierowców Aston Martina, który do USA przyniósł znaczny pakiet poprawek. Na Q2 na wyboistym torze z rywalizacji odpadli obaj kierowcy AlphaTauri, obaj kierowcy Alfy Romeo oraz Magnussen w Haasie. W ostatniej sesji najszybszy był Verstappen, ale jego okrążenie zostało wykreślone w wyniku przekroczenia granic toru. Pole position po raz trzeci w tym roku zajął Leclerc w Ferrari. Za nim ustawili się: Norris w McLarenie, Hamilton w Mercedesie-AMG, Sainz w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Verstappen w Red Bullu, Gasly i Ocon w Alpine, Perez w Red Bullu oraz Piastri w McLarenie.

Zdjęcie Grand Prix USA

W sobotnich kwalifikacjach do sprintu, którego start wypadał tuż po północy w niedzielę czasu polskiego, już po pierwszej sesji odpadli obaj kierowcy Haasa, Bottas w Alfie Romeo, Tsunoda w AlphaTauri oraz Sargeant w Williamsie, dla którego może to być pierwszy i jak na razie ostatni sezon w Formule 1. Na drugiej sesji rywalizację zakończyli obaj kierowcy Aston Martina, Ricciardo w AlphaTauri, Ocon w Alpine oraz Zhou w Alfie Romeo. Najszybszy w kwalifikacjach do sprintu z przewagą 0,055 sekundy był Verstappen w Red Bullu. Na kolejnych miejscach w pierwszej dziesiątce wylądowali: Leclerc w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Norris i Piastri w McLarenach, Sainz w Ferrari, Perez w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG, Albon w Williamsie oraz Gasly w Alpine. Russell za przeszkodzenie innemu kierowcy otrzymał karę cofnięcia o trzy miejsca: na gridzie do sprintu zajął miejsce jedenaste, na dziesiąte awansował Ricciardo.

Zdjęcie Grand Prix USA

Niedziela, kilka minut po północy czasu polskiego. Start sprintu! Na ogumieniu soft jedzie tylko Sainz, reszta korzysta zestawów medium. Verstappen utrzymuje prowadzenie, Leclerc traci pozycję na rzecz Hamiltona. Za nimi oba McLareny walczą z drugim Ferrari i drugim Red Bullem. Na miejsce piętnaste o trzy pozycje spada Alonso, na ósme o trzy pozycje awansuje Russell. Sainz zdobywa dwie pozycje, jest czwarty przed dwoma McLarenami. Okrążenie 3 z 19: Perez awansuje na miejsce szóste, Russell awansuje na siódme, na ósme spada Piastri. Okrążenie 5: Piasti traci kolejną pozycję, na miejsce ósme awansuje Gasly. Okrążenie 6: pięć sekund kary dla Russella za zyskanie przewagi poza granicami toru, co może go kosztować na mecie kilka pozycji. Okrążenie 7: Piastri spada na miejsce dziesiąte, na miejsce dziewiąte awansuje Albon, obaj są poza strefą punktową.

Zdjęcie Grand Prix USA

Okrążenie 10 z 19: Norris po dłuższej walce wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 11: Sainza wyprzedza Perez. Okrążenie 14: Russell wyprzedza Sainza na pierwszym zakręcie, ale Sainz natychmiast odzyskuje pozycję. Okrążenie 17: z powodu awarii hamulców z wyścigu wycofuje się Stroll. Russell ma Sainza cały czas w zasięgu DRS, ale nie znajduje sposobu na wyprzedzenie kierowcy Ferrari. W samej końcówce na zasięg DRS do Leclerca zbliża się Norris. Sprint kończy się pewną wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu, wygraną tegorocznego, trzykrotnego już mistrza świata. Kolejne siedem punktowanych pozycji zajęli: Hamilton w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Norris w McLarenie, Perez w Red Bullu, Sainz w Ferrari, Gasly w Alpine oraz po doliczeniu pięciu sekund Russell w Mercedesie-AMG.

Zdjęcie Grand Prix USA

Niedzielne grand prix ruszyło po godzinie 21 czasu polskiego. Obaj kierowcy Haasa i Aston Martina po zmianach ustawień bolidów w warunkach Parc Ferme startowali z alei serwisowej. Tylko Stroll i Hulkenberg zaczynają na ogumieniu hard, reszta ma założone gumy medium. Zielone światła! Na prowadzenie wychodzi Norris, na miejsce drugie spada Leclerc, na miejsce trzecie awansuje Sainz, na czwarte spada Hamilton. Piąty bez zmiany pozycji jest Verstappen, szósty po zdobyciu aż czterech pozycji jest Piastri, który na pierwszym kółku próbuje wyprzedzić obecnego mistrza świata. Trzy pozycje traci Russell, trzy pozycje traci Gasly. Na drugim okrążeniu Norris ma już dwie sekundy przewagi, która stale się powiększa. Okrążenie 3 z 56: Russell wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce siódme, po chwili Ocona wyprzedza również Perez. Okrążenie 4: Ocon w uszkodzonym bolidzie spada na miejsce jedenaste, przed mającego duże problemy z utrzymaniem tempa kierowcę Alpine awansują Gasly i Tsunoda.

Zdjęcie Grand Prix USA

Okrążenie 4: Hamilton po wyprzedzeniu Sainza wraca na podium. Na kolejnym okrążeniu Sainza wyprzedza także Verstappen. Okrążenie 6: Hamilton awansuje na miejsce drugie, na trzecie spada Leclerc. Okrążenie 7: z wyścigu wycofuje się Ocon. Okrążenie 10: na pit stop jako pierwszy zjeżdża Zhou w Alfie Romeo. Kilka pozycji na tym samym okrążeniu traci Piastri, którego McLaren odmówił współpracy. Kierowca zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu. Norris w drugim McLarenie prowadzi z przewagą utrzymującą się na poziomie trzech sekund. Okrążenie 11: na pit stop zjeżdżają kierowcy otwierający drugą dziesiątkę. Na miejsce trzecie po wyprzedzeniu Leclerca awansuje Verstappen, który jest jakieś siedem sekund za liderem. Russell zbiera ostrzeżenia za przekraczanie granic toru. Okrążenie 15: przewaga Norrisa nad Hamiltonem topnieje do niespełna dwóch sekund i nie zanosi się na znaczą poprawę. Ułamki sekundy odrabia także Verstappen.

Zdjęcie Grand Prix USA

Okrążenie 17 z 56: pit stop Verstappena, postój na 2,5 sekundy, przesiadka na ogumienie medium i powrót na tor na miejscu dziewiątym. Okrążenie 18: pit stop Norrisa, postój na 2,8 sekundy, przesiadka na ogumienie hard i powrót na tor na miejscu czwartym. Na prowadzeniu zostaje Hamilton. Mercedes-AMG zamierza wykorzystać u obu swoich kierowców opony medium do maksimum. Na pit stop zjeżdżają także Sainz i Perez. Okrążenie 18: Gasly traci miejsce piąte na rzecz Verstappena, który jest ponad cztery sekundy za Norrisem. Okrążenie 20: późny pit stop Hamiltona, postój na 3,6 sekundy, przesiadka na ogumienie hard i powrót na tor na miejscu piątym ze stratą prawie sześciu sekund do Verstappena. Norris wyprzedza Russella i awansuje na miejsce drugie, Sainz wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 22: pit stop Russella, który spada na miejsce ósme. Na prowadzeniu zostaje Leclerc, który jako jedyny jeszcze się nie zatrzymywał.

Zdjęcie Grand Prix USA

Okrążenie 23: pit stop Leclerca, który spada na miejsce siódme za Sainza i Pereza, ale po założeniu ogumienia hard prawdopodobnie nie będzie się już zatrzymywał. Na prowadzenie wraca Norris, który ma ponad 2,5 sekundy przewagi nad Verstappenem. Na miejsce dziesiąte awansuje Alonso, na jedenaste spada Zhou. Okrążenie 28: Verstappen wyprzedza Norrisa i obejmuje prowadzenie. Okrążenie 32: Norris utrzymuje się cały czas jakąś sekundę za Verstappenem, a do pierwszej dwójki małymi krokami zbliża się Hamilton, który może spróbować jechać na jeden pit stop. Okrążenie 35: drugi pit stop Norrisa, który wraca na tor na kolejnym zestawie ogumienia hard na miejscu szóstym. Okrążenie 36: Red Bull odpowiada pit stopem Verstappena, który dostaje ogumienie hard i utrzymuje się przed Norrisem. Ogumienie zmienia również Sainz. Pierwsza trójka: Hamilton, Perez i Leclerc. Okrążenie 38: pit stop Pereza, który spada na miejsce siódme. Sainz wyprzedza Russella i awansuje na miejsce piąte.

Zdjęcie Grand Prix USA

Okrążenie 39: pit stop Hamiltona, który wraca na tor na ogumieniu medium na pozycji czwartej. Verstappen wyprzedza Leclerca i wraca na prowadzenie. Na tym samym kółku Leclerca wyprzedza również Norris, który jest tylko jakąś sekundę za Verstappenem. Hamilton jest ponad pięć sekund za podium, do którego będzie się nieustannie zbliżał. Okrążenie 43: Hamilton wyprzedza Leclerca i wraca na podium, do Norrisa ma niecałe cztery sekundy. Okrążenie 45: na miejsce dziewiąte awansuje Alonso, na dziesiąte spada Tsunoda. Okrążenie 48 z 56: Hamilton ma już Norrisa w zasięgu DRS, do pierwszej dziesiątki awansuje Stroll. Okrążenie 49: Alonso zgłasza awarię zawieszenia i spada poza pierwszą dziesiątkę, Hamilton wyprzedza Norrisa. Verstappen prowadzi z przewagą ponad pięciu sekund, ale od początku wyścigu ma problemy z hamulcami. Okrążenie 50: miejscami wymieniają się kierowcy Ferrari, z wyścigu odpada Alonso. Okrążenie 53: Leclerc traci miejsce piąte na rzecz Pereza.

Zdjęcie Grand Prix USA

Tegoroczne Grand Prix USA zakończyło się wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu, która była już jego piętnastą wygraną w tym roku i pięćdziesiątą w karierze. Kolejne pozycje zajęli: Hamilton w Mercedesie-AMG ze stratą tylko 2,225 sekundy, Norris w McLarenie (szóste podium w tym roku), Sainz w Ferrari, Perez w Red Bullu, Leclerc w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Gasly w Alpine, Stroll w Aston Martinie oraz Tsunoda w AlphaTauri, który w samej końcówce na nowych oponach ustanowił najszybsze okrążenie wyścigu. Na cztery grand prix i jeden sprint przed końcem sezonu McLaren wyprzedził w klasyfikacji generalnej Aston Martina i awansował na miejsce czwarte. Kolejny wyścig, Grand Prix Meksyku, dziewiętnasta runda aktualnego sezonu mistrzostw świata Formuły 1, będzie miał miejsce już w najbliższą niedzielę, dnia 29 października.

Aktualizacja 23.10.2023 / Badanie techniczne po wyścigu wykazało, że bolidy Hamiltona i Leclerca nie mieszczą się w regulaminowych parametrach: w obu przypadkach zbyt dużemu zużyciu uległa deska zabezpieczająca podwozie. W efekcie obaj kierowcy zostali zdyskwalifikowani! Na miejsce drugie awansował Norris, a na trzecie Sainz. Do pierwszej dziesiątki wskoczyli obaj kierowcy Williamsa: dziewiąty Albon, dziesiąty Sargerant. Dla Sargeanta oznaczało to zdobycie pierwszego punktu w karierze w Formule 1.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)466 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)240 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)201 pkt.
Fernando Alonso (Aston Martin)183 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)171 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull706 pkt.
Mercedes-AMG344 pkt.
Ferrari322 pkt.
McLaren242 pkt.
Aston Martin236 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, Red Bull, Mercedes-AMG, Ferrari, McLaren Grand Prix USA na forumRed Bull RB19 na forumMcLaren MCL60 na forumMercedes-AMG F1 W14 E Performance na forumFerrari SF-23 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij