Mazda Iconic SP - Widoczna pasja
Produkcję ostatniej sportowej Mazdy z silnikiem Wankla zakończono kilkanaście lat temu i od tamtej pory japońska marka właściwie nie wraca do tematu, poza rozbudzającymi nadzieje konceptami, oczywiście. Oto kolejny z nich: wizja coupe Iconic SP, które mogłoby w niedalekiej przyszłości zostać spadkobiercą serii RX-7.
Mazda zakończyła produkcję swoich sportowych aut z silnikami Wankla - silnikami z tłokiem obrotowym - w 2012 roku na pożegnalnej serii coupe RX-8. Od tamtej pory o tego typu wynalazkach mówiło się głównie w kontekście samochodów... elektrycznych. Na początku tego roku słowo ciałem się stało: do sprzedaży trafił mały crossover MX-30 e-Skyactiv R-EV o napędzie elektrycznym, do którego trafił również spalinowy silnik Wankla o pojemności 830 centymetrów sześciennych. Nie służy on jednak bezpośrednio do napędu, ale występuje tylko w roli generatora mającego ładować baterie. A co z kolejnym samochodem sportowym? Odpowiedzią może być koncept Iconic SP, jedna z dziesiątek premier na tegorocznej wystawie Japan Mobility Show w Tokio.
Koncept Iconic SP w kolorze Viola Red ma mocno zaokrąglone linie, chowane, a w zasadzie zasłaniane przednie światła (ukłon w stronę klasycznego RX-7), unoszone wysoko drzwi, oszczędnie wykończoną kabinę dla dwojga i niesie obietnicę nowego Wankla upchniętego na pokładzie tak, aby rozkład masy między osiami zbliżył się do idelnego 50:50. Silnik z dwoma wirnikami ma być zasilany paliwami nowej generacji o zerowym śladzie węglowym (wliczając wodór), a jego zadanie ponownie sprowadzi się tylko do ładowania baterii i zwiększenia zasięgu - nowy Wankel nie będzie miał połączenia z kołami. Finalnie coupe Iconic SP będzie wprawiane w ruch za pomocą silników elektrycznych (z prawnego punktu widzenia cały czas będzie klasyfikowane jako hybryda).
Konceptyjne coupe ma tylko 4,18 metra długości, co oznacza, że jest o prawie trzydzieści centymetrów dłuższe od produkowanego seryjnie roadstera MX-5, który mógłby czerpać pełnymi garściami z Iconic SP w przyszłej generacji. Samochód ma ważyć około 1450 kilogramów, a maksymalna moc jego układu napędowego ma dochodzić do 370 koni mechanicznych. Czy coś podobnego trafi do produkcji? Pozostaje trzymać kciuki! Na wystawie Japan Mobility Show, która będzie otwarta dla zwiedzających do piątego listopada, oprócz konceptu Iconic SP można również zobaczyć zmodernizowaną na dziesiąty rok produkcji Mazdę MX-5 i jej przodków trzech poprzednich generacji oraz wyścigową Mazdę 2 Bio z biodieslem nowego typu, która pracuje jako jeżdżące laboratorium w japońskim pucharze długodystansowym Super Taikyu.
Aktualizacja 30.10.2023 / Mazda ogłosiła, że w dniu dzisiejszym produkcja jej silników z tłokami obrotowymi przekroczyła dwa miliony egzemplarzy! Prace nad tego typu rozwiązaniem podjęto już w 1961 roku w ramach partnerstwa z marką NSU i Felixem Wanklem, który swoje prace rozpoczął jeszcze przed drugą wojną światową. W roku 1967 jednostka napędowa nowego typu trafiła do pierwszego, drogowego modelu Mazdy - coupe Cosmo Sport, znanego również jako 110S. Latem roku 1973 produkcja silników Wankla przekroczyła 500 tysięcy sztuk, a już pięć lat i cztery miesiące później osiągnęła poziom jednego miliona egzemplarzy. W roku 1991 pierwszy i jedyny raz w 24-godzinnym Le Mans zwyciężył samochód z silnikiem Wankla - Mazda 787B. Po 2012 roku zatrzymano produkcję ostatnich Wankli poprzedniej generacji, a latem tego roku rozpoczęto masową produkcję Wankli nowej ery.
Źródło/zdjęcia: Mazda Mazda Iconic SP na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum