Aktualności
14.12.2023

Audi R8 Coraz bliżej końca

Dni sportowego Audi R8 są już od dawna policzone, ale jego kariera nie dobiegła jeszcze końca. Ostatnią, nową odmianą modelu było zeszłoroczne R8 V10 GT RWD z 620-konnym silnikiem i napędem przenoszonym wyłącznie na tył. Teraz jego dorobek na niektórych rynkach zaczynają podsumowywać limitowane edycje pożegnalne.

Audi R8 jest z nami nieprzerwanie od 2006 roku, w którym zadebiutowało sensacyjnie jako coupe z umieszczonym centralnie silnikiem V8 o mocy 420 koni mechanicznych i napędem przenoszonym na obie osie. W roku 2008 pojawiła się wersja z silnikiem V10 dzielonym z Lamborghini, w roku 2009 do oferty dołączyła wersja z otwartym nadwoziem, a w międzyczasie pokazano koncept z wysokoprężnym silnikiem V12, nawiązującym do sukcesów w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Na bazie R8 przygotowano również koncepty i prototypy o napędzie elektrycznym. W roku 2015 zadebiutowało R8 drugiej generacji, które ograniczyło się do silnika V10. W drugiej generacji wprowadzono m.in. wersje z napędem przenoszonym tylko na tylne koła oraz wersję elektryczną, która miała zostać wyprodukowana w niespełna 100 egzemplarzach.

Zdjęcie Audi R8 Japan Final Edition

Od 2009 roku R8 związane jest nierozerwalnie ze sportami samochodowymi, ze szczególnym naciskiem na maszyny homologowane w grupie GT3. W ramach drugiej generacji przygotowano również ścigacze kategorii GT4 oraz GT2. Homologacja najnowszego R8 LMS klasy GT3, którego pierwsza wersja weszła do użytku w 2015 roku, kończy się w 2029 roku. Samochody GT3 pojawią się w przyszłym roku w długodystansowych mistrzostwach świata, World Endurance Championship, ale Audi wśród nich nie zobaczymy (liczba miejsc była ograniczona i zespoły związane z niemiecką marką nie miały wystarczających argumentów). Planów na następcę spalinowego R8 nie ma. W jego miejscu za kilka lat miałby pojawić się zupełnie nowy model o napędzie elektrycznym, ale Audi oficjalnie jeszcze niczego nie potwierdziło. Karierę R8 kończą edycje limitowane, na przykład R8 V10 Quattro Final Edition na rynek USA czy pokazane w tym tygodniu Japan Final Edition na rynek japoński.

Zdjęcie Audi R8 Japan Final Edition

R8 w wydaniu Japan Final Edition bazuje na wersji z napędem przenoszonym na obie osie w układzie Quattro, a coupe zdobią między innymi nowe felgi o średnicy dwudziestu cali, węglowy pakiet nadwoziowy, białe, matowe malowanie nadwozia, dwukolorowa tapicerka oraz tabliczki znamionowe. Wolnossące V10 o pojemności 5,2 litra generuje do 620 koni mechanicznych oraz 580 niutonometrów i współpracuje z 7-stopniowym automatem. Coupe rozpędza się od zera do setki w jedynie 3,1 sekundy. Japońska edycja pożegnalna zostanie wyprodukowana w zaledwie ośmiu egzemplarzach w cenie prawie 35,1 miliona jenów każdy (obecnie to około 965 tysięcy złotych). Produkcja R8 miałaby zakończyć się jeszcze przed końcem tego roku.

Skomentuj na forumUdostępnij