Audi RS Q E-Tron - Historyczna wygrana
Po dwunastu etapach zakończył się tegoroczny Rajd Dakar. Po raz pierwszy w jego historii zwycięska załoga poprowadziła samochód z alternatywnym źródłem napędu z topowej kategorii T1. Była nim trzecia ewolucja Audi RS Q E-Tron z silnikami elektrycznymi i silnikiem spalinowym, który służył do ładowania baterii.
Audi ruszyło do Rajdu Dakar ze stale ewoluującym RS Q E-Tron już trzeci rok z rzędu. Na tegoroczną edycję w maszynie poprawiono między innymi wytrzymałość zawieszenia, felg i ogumienia, izolację akustyczną, odporność na zabrudzenia i piach, pracę układu napędowego, w którym zmiana przepisów pozwoliła na podniesienie maksymalnej mocy, oraz łatwość obsługi podczas zwykłych prac serwisowych czy napraw w razie awarii lub wypadku, o które w takiej imprezie nie jest trudno. W sezonie 2021 najwyżej sklasyfikowana załoga Audi znalazła się na miejscu dziewiątym, a trzy fabryczne zespoły zebrały w sumie pięć zwycięstw na poszczególnych etapach rajdu. Rok temu było to dopiero miejsce czternaste, ale po wypadkach do mety nie dojechały dwa z trzech egzemplarzy.
W tym roku na starcie rajdu po raz trzeci pojawiły się trzy sztuki Audi RS Q E-Tron. Samochody poprowadzili Peterhansel (osiem wygranych w Dakarze w kategorii samochodowej i sześć w kategorii motocyklowej), Sainz (trzy wygrane w latach 2010-2020) oraz Ekström. W tym roku pierwszą wygraną na koncie elektrycznego Audi i marki Audi w ogóle zapisała załoga w składzie Carlos Sainz i Lucas Cruz! Hiszpański zespół przejechał dokładnie 7883 kilometry z przewagą aż jednej godziny i dwudziestu minut nad najbliższymi rywalami. Sainz w wieku 61 lat został najstarszym zwycięzcą w historii Dakaru. Do ostatniego dnia za Audi gonił Sebastien Loeb, 8-krotny, rajdowy mistrz świata, ale jego marzenia o wygranej legły w gruzach po uszkodzeniu maszyny marki Prodrive podczas przedostatniego dnia. Pozostałe załogi Audi zmagały się z usterkami swoich samochodów i w klasyfikacji generalnej wylądowały poza pierwszą dwudziestką.
W jaki sposób zbudowane jest RS Q E-Tron? Samochód zbudowany jest na stalowej ramie przestrzennej z sekcjami strukturalnymi wykonanymi z włókien węglowych i Zylonu. W każdym rogu umieszczono 17-calowe felgi z 37-calowymi oponami BF Goodrich. Obie osie napędzają silniki elektryczne rodem z Formuły E, a moc takiego układu dochodzi do 390 koni mechanicznych. Energia elektryczna magazynowana jest w litowo-jonowych bateriach o masie 370 kilogramów i pojemności około 52 kWh. Do ich ładowania służy 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik spalinowy z turbodoładowaniem rodem z DTM, który działa na bazie paliwa reFuel otrzymywanego z różnego rodzaju odpadków. Zgodnie z przepisami samochód musi ważyć minimum 2100 kilogramów. Osiągi: od zera do setki na luźnej nawierzchni w 4,5 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do 170 kilometrów na godzinę.
Źródło/zdjęcia: Audi, dakar.com Audi RS Q E-Tron na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum