Aktualności
10.04.2024

Pagani Alisea Powiew Zondy

Kilka tygodni temu minęło dokładnie dwadzieścia pięć lat od premiery pierwszego, seryjnie produkowanego modelu w historii marki Pagani. Specjalnie z tej okazji w Istituto Europeo di Design powstał wyjątkowy koncept. Oto supercoupe Alisea, próba stworzenia Zondy na trzecią dekadę dwudziestego pierwszego wieku.

Pagani Zonda z silnikiem V12 od Mercedes-Benza powstało w bardzo interesujących czasach. McLaren F1 dopiero co sięgnął po nowy rekord prędkości maksymalnej wśród aut drogowych, Volkswagen po przejęciu Lamborghini, Bugatti i Bentley'a szykował dla trzech marek zupełnie nowe otwarcie, Ferrari zakończyło krótką produkcję F50, w 24-godzinnym wyścigu Le Mans zakończyły się rządy maszyn klasy GT1, wśród której wymagań była budowa wersji drogowych, a gdzieś w Szwecji nad swoim pierwszym samochodem pracował w pocie czoła niejaki Koenigsegg. Horacio Pagani, pochodzący z Argentyny, rozpoczął swoją europejską karierę w Lamborghini. Po opuszczeniu firmy w 1992 roku Pagani założył własne przedsięwzięcie, skupione na opracowaniu technologii związanych z produkcją elementów z włókien węglowych i niedługo później produkcji pierwszego samochodu własnej marki. Seryjna Zonda C12 zadebiutowała na początku 1999 roku na salonie samochodowym w Genewie.

Zdjęcie Pagani Alisea

Zondę w różnych, limitowanych wersjach produkowano nieprzerwanie do około 2017 roku, a od tamtego czasu Automobili Pagani cały czas pozostaje otwarte na budowę i modyfikacje pojedynczych egzemplarzy według indywidualnych życzeń klienta. Pierwszą generację zasilał 6-litrowy silnik, który przekraczał 400 koni mechanicznych. Ostatnie ewolucje mogły pochwalić się już V12 powiększonymi do prawie 7,3 litra i mocą dochodzącą aż do 800 koni mechanicznych! Zondę w 2011 roku zastąpił model Huayra, który dwa lata temu został zastąpiony modelem Utopia. Z okazji dwudziestych piątych urodzin Zondy uczelnia Istituto Europeo di Design połączyła siły z Pagani Automobili i wysiłkiem zespołu dwudziestu czterech projektantów z całego świata w ramach pracy dyplomowej przygotowała koncept Alisea.

Zdjęcie Pagani Alisea

Coupe Alisea można potraktować jako współczesną interpretację Zondy. Oba samochody łączą dwie pary przednich świateł, mocno przesunięta do przodu kabina i długi tył zakończony czterema końcówkami układu wydechowego. Koncept został zbudowany jako statyczny model w pełnej skali, pozbawiony jakichkolwiek mechanizmów i wnętrza (projekt kabiny jest gotowy, ale tylko w wirtualnym świecie), ale można spodziewać się, że mogłaby do niego trafić najnowsza jednostka napędowa, rodem z modelu Utopia: podwójnie turbodoładowane V12 o pojemności sześciu litrów i mocy przeszło 860 koni mechanicznych. Wśród sponsorów całego projektu znalazły się firmy Pirelli, OZ Racing oraz Lechler, a za zbudowanie auta odpowiadały firmy Freeland.car Carrozzeria, MINTT, AM Costruzione Modelli, Raitec oraz Italian Wrap Design.

Skomentuj na forumUdostępnij