Aktualności

Mercedes-Benz G 580 Z technologią EQ

Elektryczna klasa G, którą kilka lat temu zapowiadał koncept EQG, stała się faktem. Nowy model, naszpikowany technologiami promowanymi przez Mercedes-Benza pod szyldem EQ, zrywa z dotychczasowym nazewnictwem elektryków marki i wchodzi na rynek jako G 580 o mocy systemowej przekraczającej wartość 580 koni mechanicznych.

Nowa klasa G, odróżniająca się na zewnątrz od poprzednika jedynie detalami, zadebiutowała na początku tego roku. Luksusowa terenówka pokazała się wtedy między innymi w spalinowej wersji G 500, w której zainstalowano podwójnie turbodoładowane V8 o mocy 422 koni mechanicznych. Teraz do zestawu dołączyło G 580. To pierwsza, seryjnie produkowana odmiana klasy G z napędem elektrycznym wszystkich czterech kół. Całkowita zamiana koncepcji napędowej pociągnęła za sobą kilka innych, istotnych zmian. Te najważniejsze to zmodyfikowana rama drabinowa, do której przymocowano silniki elektryczne, opracowana na nowo oś sztywna z tyłu, przekładnie z możliwością zmiany biegów oraz kilka nowych, nietypowych trybów jazdy.

Zdjęcie Mercedes-Benz G 580 EQ Technology

Na układ napędowy składają się w sumie cztery silniki elektryczne, pod dwa we wspólnej obudowie na każdej osi. Maksymalna moc układu dochodzi do 432 kilowatów - 587 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy sięga 1164 niutonometrów. Energia elektryczna magazynowana jest w litowo-jonowych bateriach o pojemności aż 116 kilowatogodzin, które ładują się podczas jazdy za pośrednictwem systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania. Szybkie ładowanie na stacjach DC w zakresie 10-80% zajmować ma około 32 minut. Domowe ładowanie w zakresie 10-100% z pomocą firmowego wallboxa będzie trwało ponad 11 godzin. Zasięg: do 473 kilometrów (według norm WLTP). Masa własna elektrycznego G 580 przekracza trzy tony!

Zdjęcie Mercedes-Benz G 580 EQ Technology

Na wyposażeniu terenówki znalazło się między adaptacyjne zawieszenie i nowe tryby jazdy. Największe ciekawostki to tryb pełzania do jazdy w najtrudniejszym terenie (około 2 km/h pod górę), funkcja G-Steering pozwalająca przy prędkościach do 25 km/h zmniejszyć znacznie średnicę zawracania oraz funkcja G-Turn pozwalająca na dosłowne obrócenie samochodu w miejscu, niezależnie od nawierzchni (koła po prawej i lewej stronie pojazdu obracają się wtedy w przeciwnych kierunkach). Osiągi: od zera do setki w 4,7 sekundy, prędkość maksymalna ograniczona do 180 km/h, zdolność do pokonywania 45-stopniowych wzniesień, prześwit minimum 250 milimetrów, głębokość brodzenia 850 milimetrów, kat natarcia 32 stopnie, kąt zejścia 30,7 stopnia, kąt rampowy 20,3 stopnia. Cena: od 664 tysięcy złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij