
Alfa Romeo 8C Doppiacoda Zagato - Podwójne stężenie
Piękna 8C Competizione od Alfy Romeo fascynuje nieprzerwanie już od ponad dwóch dekad. Model limitowany zaledwie do kilkuset egzemplarzy doczekał się w swoim czasie kilku przeróbek od Zagato oraz Touringa i nadal może być punktem wyjścia dla czegoś nowego. Takim czymś jest powstałe tylko w jednym egzemplarzu coupe 8C Doppiacoda od Zagato.
Sensacyjna 8C Competizione została pokazana światu w 2003 roku jako koncept, a trzy lata później weszła do produkcji jako limitowane do 500 sztuk coupe z wolnossącym V8 o pojemności prawie 4,7 litra i mocy 450 koni mechanicznych. Po dwóch latach kolekcję uzupełnił Spider z otwartym nadwoziem, który również limitowano do 500 sztuk (rynek nie był jednak tak chłonny i ostatecznie miało powstać tylko 329 aut). Dziś sportowa maszyna Alfy Romeo osiąga na aukcjach ceny przekraczające nawet 300 tysięcy euro. Na bazie 8C w studiu Zagato powstał torowy one-off TZ3 Corsa, którym świętowano 100-lecie wyścigowych samochodów Alfy Romeo. W roku 2013, jakieś trzy lata po zakończeniu produkcji Spidera, za 8C wzięły się zakłady Carrozzeria Touring, które na jej bazie zbudowały kolekcjonerską serię Disco Volante.

Kilka dni temu 8C Competizione była jednym z bohaterów tegorocznego konkursu elegancji w Villa d'Este we Włoszech, ale nie we własnej osobie. Model za sprawą studia Zagato, realizującego specjalne zamówienie dla włoskiego klienta, przeobraził się w jedyne w swoim rodzaju coupe 8C Doppiacoda. Dla auta zaprojektowano zupełnie nową karoserię, pełną klasycznych motywów: ukryta wizualnie rama przedniej szyby, podwójne wybrzuszenie na dachu, prawie pionowo ścięty tył oraz tylny pas zamknięty w okrągłych kształtach z zawiniętym od góry skrzydłem. Pod względem mechanicznym nie ma większym zmian. Układ napędowy z widlastą ósemką i 6-stopniowym, zautomatyzowanym manualem przenoszącym całą moc na tylne koła miał pozostać właściwie nietknięty. Oryginalne 8C Competizione miało rozpędzać się do setki w 4,2 sekundy i rozwijać prędkość 292 kilometrów na godzinę.

Wspólna historia Zagato i Alfy Romeo ma już ponad sto lat. Owocem pierwszej współpracy obu marek był w 1921 roku model Tipo G1, z którego wyrosła potem cała rodzina 6C. W latach trzydziestych obu firmom rozgłos przyniosły sportowe i wyścigowe auta z serii 8C, które triumfowały między innymi w 24-godzinnym Le Mans, Mille Miglia i Targa Florio. W tym roku ogrody posiadłości Villa d'Este nad jeziorem Como opuszczono z kilkoma nagrodami: premierowe coupe 8C Doppiacoda Zagato zdobyło główne wyróżnienie w kategorii konceptów, a w innej klasie wygrała wyścigowa Alfa Romeo P3 z 1934 roku, znana również jako Tipo B. I, co najważniejsze: zabytkowa P3 z karoserią od Ugo Zagato, pradziadkiem Andrei Zagato, który kieruje rodzinną firmą dzisiaj, opuściła konkurs z główną nagrodą, Best of Show!
Źródło/zdjęcia: Zagato, zagato.it Alfa Romeo 8C Doppiacoda Zagato na forumAlfa Romeo 8C Competizione - prezentacjaAlfa Romeo P3 - prezentacjaAlfa Romeo TZ3 Corsa - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum