Aktualności

Grand Prix Austrii - Straty i zyski

Formuła 1 wróciła na letnie miesiące do Europy, którą opuści dopiero w drugiej połowie września. Jedenastym grand prix z dwudziestu czterech był wczorajszy wyścig na torze Red Bull Ring w Austrii. W minionych trzech latach wygrywali tu kierowcy Ferrari, Mercedesa-AMG oraz Red Bulla. Prowadzący w generalce McLaren ostatni raz triumfował tu w 2001 roku.

W tym roku kierowcy McLarena wygrali już w siedmiu z dziesięciu poprzednich grand prix i w jednym z dwóch sobotnich sprintów. I byli oczywiście faworytami do niedzielnego wyścigu. W pierwszych, piątkowych treningach na 4,33-kilometrowym Red Bull Ringu zobaczyliśmy nowe twarze. Za kierownicą Ferrari wystąpił po raz drugi w tym roku i w swojej karierze Beganovic, a w McLarenie po raz pierwszy pojawił się 19-letni Alexander Dunne z Irlandii, który prowadzi obecnie w klasyfikacji generalnej w Formule 2. W treningach najszybsi byli Russell w Mercedesie-AMG i dwa razy Norris w McLarenie, za którym dwa razy plasował się Piastri w drugim McLarenie. W pierwszej trójce pojawił się również Verstappen w Red Bullu. Beganovic był osiemnasty. Dunne w swoim debiucie uplasował się czwarty, tuż za drugim McLarenem, którym jeździł Piastri.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

Już po pierwszej sesji piątkowych kwalifikacji, w której różnica między pierwszym i ostatnim kierowcą sięgała tylko 0,934 sekundy, odpadli Stroll w Aston Martinie, Ocon w Haasie, Tsunoda w Red Bullu, Sainz w Williamsie oraz Hulkenberg w Sauberze. Po drugiej sesji, przerwanej na kilka minut w wyniku zapalenia się wyschniętej trawy, odpadli również Alonso w Aston Martinie, Albon w Williamsie, Hadjar w RB, Colapinto w Alpine oraz Bearman w Haasie. Pole position z dużą przewagą aż 0,521 sekundy zdobył Norris w McLarenie. Na kolejnych pozycjach startowych w pierwszej dziesiątce uplasowali się: Leclerc w Ferrari, Piastri w McLarenie, Hamilton w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Lawson w RB, Verstappen w Red Bullu, Bortoleto w Sauberze, Antonelli w Mercedesie-AMG oraz Gasly w Alpine, który wywołał żółte flagi po ślizgu przez żwirowe pobocze i podwójnym piruecie na wylocie na prostą startową. Incydent ten przeszkodził kilku kierowcom w poprawieniu swoich wyników.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

W niedzielę było słonecznie i gorąco. Temperatura powietrza: 30 stopni Celsjusza, temperatura toru: 50 stopni Celsjusza, wilgotność 33% i lekki wiatr 2,5 m/s. Dla Sainza wyścig mógł zakończyć się jeszcze przed startem: kierowca Williamsa utknął przed okrążeniem formującym na gridzie, został popchnięty przez obsługę toru i... ruszył przed siebie. Bolidy i mechanicy wrócili na grid. Sainz zjechał do alei serwisowej, w której jego maszyna stanęła w dymie i płomieniach wydobywających się z okolic tylnych hamulców. Dymiącego Williamsa ściągnięto do garażu, Sainz nie wrócił już na tor. Wyścig wystartował ponownie po kilkunastu minutach i ponownym okrążeniu formującym.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

Już za pierwszym zakręcie pierwsze pozycje z zajmowali kierowcy McLarena, a Piastri mógł zaatakować Norrisa, ale wycofał się z tego pomysłu. Przed Russellem bronił się z powodzeniem Hamilton, w pierwszej dziesiątce utrzymał się Bortoleto. Żółte flagi: na pierwszym okrążeniu zderzyli się Verstappen i Antonelli, którzy odpadli z wyścigu! Kierowca Mercedesa-AMG zablokował koła podczas hamowania i wjechał prosto w Red Bulla, potrącając przy okazji innych. Okrążenie 3 z 70: zielone flagi. Na zamieszaniu pierwszego okrążenia pięć pozycji zdobył Albon, cztery Gasly, trzy stracił Lawson. Okrążenie 7: Norris na prowadzeniu ma już ponad cztery sekundy przewagi nad najbliższym Ferrari i już kilka razy był atakowany przez zespołowego kolegę, który trzyma się niecałą sekundę za nim.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

Okrążenie 9: Gasly traci miejsce szóste na rzecz Albona. Okrążenie 11: Norris po presją popełnia błąd, na prowadzenie wychodzi Piastri, po chwili Norris odzyskuje pozycję! Okrążenie 13: Galsym jako jeden z nielicznych jadący na ogumieniu soft, traci kolejną pozycję, na miejsce siódme awansuje Bortoleto. Gasly od razu ucieka na pit stop. Okrążenie 17: z wyścigu wycofuje się Albon, na torze nie ma już ani jednego Williamsa. Okrążenie 20: Piastri popełnia pierwszy duży błąd, blokuje koła podczas hamowania, Norris zjeżdża na pit stop, podczas którego zatrzymuje się na 3,1 sekundy. Piastri zostaje na prowadzeniu, ale z nadwyrężoną oponą na przedniej osi nie ma szans na podkręcenie tempa. Okrążenie 24: do mechaników zjeżdża Piastri, który staje na długie 3,4 sekundy. Kierowców McLarena dzieli teraz aż prawie sześć sekund.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

Okrążenie 31, żółte flagi: starli się Tsunoda i Colapinto, który wykręcił piruet na krawędzi toru. Okrążenie 33: na miejsce dziesiąte awansuje Ocon, ze strefy punktowanej spada Gasly, dziesięć sekund kary dla Tsunody, który jest ostatni. Okrążenie 36: Gasly traci kolejną pozycję na rzecz drugiego kierowcy Haasa, wyprzedza go Bearman. Okrążenie 43 z 70: przewaga Norrisa nad Piastrim między dublowanymi kierowcami maleje do około trzech sekund. Okrążenie 53 z 70: drugi postój Norrisa. Okrążenie później zatrzymuje się Piastri. Dalego dwa dwoma McLarenami trzymają się cały czas kierowcy Ferrari. Piastri musi walczyć ze... zdublowanymi kierowcami, co kosztuje go cenne ułamki sekundy. Pierwszą dwójkę dzielą teraz ponad cztery sekundy. Colapinto za zepchnięcie Piastri'ego poza tor dostaje karę doliczenia pięciu sekund.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

Walka o drugą połowę pierwszej dziesiątki pozostaje otwarta: siódmy jest Alonso, który jedzie na jeden pit stop, za nim Bortoleto wyprzedza Hadjara. Okrążenie 59: Ocon po wyprzedzeniu Hadjara awansuje na miejsce dziesiąte. Okrążenie 61: Piastri jest niecałe dwie sekundy za Norrisem, który musi znaleźć odpowiedź i radzić sobie z małymi uszkodzeniami przedniego skrzydła. Pięć okrążeń do końca: Piastri ma nadal prawie dwie sekundy straty do lidera. Okrążenie 68: o miejsce siódme walczą Alonso i Bortoletto, który próbuje znaleźć miejsce do przeprowadzenia ataku. Tuż za nimi jest zdublowany Tsunoda, który jest szesnasty i ostatni. Do całej trójki zbliżają się Norris i Piastri. Okrążenie 69: Bortoleto wyprzedza w zakręcie Alonso, ale Alonso natychmiast odzyskuje pozycję. Walkę przerywa dublujący ich na swoim ostatnim okrążeniu Norris.

Zdjęcie Grand Prix Austrii

Tegoroczne Grand Prix Austrii zakończyło się zwycięstwem Lando Norrisa w McLarenie (siódma wygrana kierowcy w karierze, trzecia w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Piastri w drugim McLarenie ze stratą 2,7 sekundy, Leclerc i Hamilton w maszynach Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG, Lawson w RB (najlepszy wynik w karierze), Alonso w Aston Martinie (pierwszy ze zdublowanych), Bortoleto i Hulkenberg w Sauberach (pierwsze punkty w karierze Bortoleto, pierwsze podwójne punkty Saubera od października 2023 roku) oraz Ocon w Haasie. W generalce kierowców prowadzi Piastri, ale jego przewaga względem Norrisa zmalała z 22 do 15 punktów. Trzeci jest Verstappen, który traci do lidera już 61 punktów. McLaren ponownie oddala się w kierunku kolejnego tytułu mistrzów świata, jego przewaga do najbliższego z rywali - Ferrari awansowało na miejsce drugie, Mercedes-AMG spadł na trzecie - wzrosła ze 175 do 207 punktów! Kolejny wyścig będzie miał miejsce już w najbliższą niedzielę. Będzie nim GP Wielkiej Brytanii na Silverstone.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Oscar Piastri (McLaren)216 pkt.
Lando Norris (McLaren)201 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)155 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)146 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)119 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
McLaren417 pkt.
Ferrari210 pkt.
Mercedes-AMG209 pkt.
Red Bull162 pkt.
Williams55 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, McLaren Grand Prix Austrii na forumMcLaren MCL39 na forumFerrari SF-25 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij