Jedni twierdzą, że Formuła 1 przeżywa właśnie poważny kryzys, inni, że nie ma się czym przejmować i wszystko wyjdzie na prostą. Pewne jest, że do końca tegorocznego sezonu pozostał już tylko jeden wyścig, a we wczorajszej eliminacji po raz kolejny zabrakło ekip Caterhama i Marussi, których bankructwo skróciło listę startową do osiemnastu kierowców.
Od chwili zakończenia produkcji Forda GT amerykańskie super samochody, te z silnikami umieszczonymi centralnie, znajdują się na skraju wyginięcia. Swój drugi model od kilku lat przygotowuje SSC, podobną drogą kroczy Saleen, a nieoficjalnie mówi się także o nowym Fordze i rewolucyjnym Corvette. O przetrwanie gatunku próbują walczyć także mniejsze firmy.
Fabrykę Koenigsegga w najlepszym roku opuściło 18 samochodów. W tym roku rekord nie zostanie pobity, ale nie dlatego, że firmie powodzi się gorzej. Winowajcą jest One:1 o mocy jednego megawata, którego budowa jest bardziej skomplikowana i czasochłonna. Auto miało być limitowane jedynie do sześciu sztuk, ale powstaną jeszcze trzy, a na sprzedaż trafi także prototyp.
Homologacja modelu Huayra na rynek amerykański okazała się strzałem w dziesiątkę: aż 40% samochodów produkcji Pagani trafiło w pierwszych sześciu miesiącach tego roku do USA. Teraz na podbój czekają Chiny, gdzie otworzono niedawno placówki marki w Hong Kongu oraz Macau. Zawiązanie azjatyckiej spółki Pagani China Automotive przypieczętują specjalne pojazdy.
Od 2011 roku główny towar eksportowy Pagani Automobili to oczywiście super coupe Huayra, która w teorii miała na stałe zastąpić Zondę. W praktyce jest zupełnie inaczej: miłośników niezliczonej liczby wcieleń pierwszego Pagani nie brakuje i Włosi nie przestają spełniać ich zachcianek, budując nowe sztuki lub modyfikując już istniejące. Jedna z najnowszych to 760 RS JX.
Audi rozpoczęło ostatni kwartał tego roku od kolejnego wzrostu sprzedaży. W październiku marka oddała w ręce klientów blisko 146,2 tysiące aut, czyli o prawie 10 procent więcej, niż rok temu. A ma być jeszcze lepiej: w ostatnich dniach uruchomiono produkcję TT Roadstera na Węgrzech i pokazano odmłodzone Q3. Razem z usportowionym RS Q3, które ma niecałe dwa lata.
Przyszły rok będzie ostatnim dla trzeciej generacji Mazdy MX-5 i jej udziału w wyścigach markowego pucharu. Czwarta seria bijącego rekordy sprzedaży, japońskiego roadstera zadebiutowała we wrześniu, a w tym tygodniu po raz pierwszy pokazano jej torową odmianę. Auto czekają teraz miesiące intensywnych testów i drobiazgowego strojenia.
Ken Block ma nową zabawkę, którą zobaczymy w siódmej części akrobacji pod tytułem Gymkhana. W poprzednich korzystał z Forda Fiesty, który dysponował mocą co najmniej 660 koni mechanicznych. Tym razem Block zmienia model, ale nie markę. Przesiada się do Mustanga, który powstał prawie pięć dekad temu, a dziś został przekształcony w bestię imieniem Hoonicorn RTR.
Siedem lat temu Cayenne stało się pierwszym, współczesnym Porsche, noszącym oznaczenie GTS, którego korzenie sięgają 1963 roku i coupe 904 Carrera GTS. Samochód w takim wydaniu wyrobił sobie jedenastoprocentowy udział w sprzedaży wszystkich odmian Cayenne, najpopularniejszego modelu w ofercie niemieckiej marki. W tym miesiącu GTS przechodzi kurację odmładzającą.
Camaro piątej generacji przez kolejny rok utrzymuje się na szczycie sprzedaży amerykańskich maszyn z pazurem. W ciągu pięciu i pół lat na auto znalazło się ponad 400 tysięcy kupców, a w pierwszych 10 miesiącach tego roku maszyna Chevroleta przyciągnęła o 10 tysięcy więcej nabywców, niż zupełnie nowy Ford Mustang. To dobra okazja na małe świętowanie.