Długodystansowe, wyścigowe prototypy przeszły w ostatniej dekadzie dużą transformację: od aut wyłącznie z silnikami benzynowymi po regularnie wygrywające modele z jednostkami wysokoprężnymi i hybrydy - z Audi na czele. W alternatywnych źródłach zasilania należy upatrywać również przyszłych rewolucji. Jedną z nich prezentuje wizja Airomorph.
Pierwsze Ferrari z silnikiem umieszczonym centralnie pojawiły się w 1961 roku pod postacią bolidu Formuły 1 o oznaczeniu 156 oraz wyścigowego spidera 246 SP, oba z jednostkami V6. W kolejnych latach marka postawiła na motory V12, a na tory wyjechały prototypy 250 P, 275 P, 330 P i 380-konny 365 P. Ten ostatni doczekał się również... wersji drogowej!
W ofercie Renaulta nie brakuje aut wyścigowych i rajdowych, a koncern zajmuje się nawet produkcją silników dla Formuły 1, ale trudno mówić o czymś naprawdę zapierających dech w piersi. Wszystko wskazuje jednak to, że już wkrótce taki stan rzeczy zmieni zupełnie nowy pojazd oddziału Renault Sport. Będzie nim bezkompromisowa, torowa maszyna o oznaczeniu RS 01.
McLaren w latach dziewięćdziesiątych sprzedał jedynie sto egzemplarzy modelu F1, z których 72 przeznaczone były do zwykłego ruchu drogowego. Zmiana właściciela każdego z nich jest za każdym razem dużym wydarzeniem, zwłaszcza jeśli chodzi o najbardziej zadbane i najbardziej unikatowe sztuki. A takim z pewnością jest biały F1 na podwoziu o numerze 031.
Toyota, która w latach dziewięćdziesiątych zdobyła trzy tytuły mistrzów świata wśród konstruktorów i cztery wśród kierowców, wraca na rajdowe szlaki. Nie należy się jednak spodziewać wielkiej ofensywy na najwyższe kategorie serii WRC. Nową rajdówką marki będzie coupe GT 86 klasy R3, w której znajdziemy Renaulta Clio i Citroena DS3.
Zjednoczone Emiraty Arabskie od lat tysiącami chłoną egzotyczne samochody z całego świata. Konstrukcje pokroju super coupe Lykan od W Motors czy Sixteen marki Devel sugerują jednak, że trend się zmienia i na przeciw takim potrzebom coraz bardziej gotowy jest wyjść rodzimy przemysł. Już w przyszłym roku do zabawy ma dołączyć Dubai Roadster.
W miniony weekend Audi powtórzyło wyczyn z sezonu 2012, kiedy to samochody z czterema pierścieniami na masce stanęły na najwyższym stopniu podium w trzech, najważniejszych, 24-godzinnych wyścigach na świecie. Chodzi oczywiście o Le Mans, Nürburgring oraz Spa-Francorchamps. Ten ostatni świętował w tym roku swoje dziewięćdziesiąte urodziny.
Formuła 1 kontynuuje wędrówkę po Europie. W odstępie zaledwie tygodnia przeniosła się z Niemiec na Węgry, gdzie jest stałym gościem od 1986 roku. W tutejszym Grand Prix z aktualnie aktywnych kierowców najwięcej, bo aż cztery razy wygrywał Lewis Hamilton, wyrównując rekord z Michaelem Schumacherem. Czy w niedzielę Brytyjczyk zdołał poprawić swój wynik?
Firma Mattel, stojąca za produkowaną od 1968 roku serią modeli samochodów w skali 1:64 Hot Wheels, połączyła siły z imperium Gwiezdnych Wojen i przeszła na ciemną stronę mocy. Efektem takiej transformacji jest samochód, którym miałby jeździć sam Darth Vader. Jakby tego było mało - w pełni sprawną maszynę zbudowano w rzeczywistości!
Młode, włoskie studio stylistyczne UP Design, za którym stoi Umberto Palermo przedstawiło niedawno pomysł na kolejny samochód pod własnym szyldem. Firma, którą interesuje również projektowanie przedmiotów codziennego użytku, mebli czy jachtów, stawia tym razem na sportową, 4-drzwiową limuzynę o profilu coupe.