Lexus już od trzydziestu lat jest uosobieniem japońskiego spojrzenia na luksusowe limuzyny, auta sportowe oraz panoszące się wszędzie SUV'y. Co jakiś czas okazuje się również, że marka skrywa w sobie wiele innych zainteresowań i talentów. W tym roku jedne z nich ucieleśnia koncept J201, maszyna pozwalająca na śmiałe ucieczki od cywilizacji.
Jedyny w swoim rodzaju koncept J201 został zbudowany na bazie produkowanego seryjnie SUV'a serii LX. Auto drogowe przeobraziło się w nieustraszoną terenówkę ze znacznie zwiększonym prześwitem, która zabierze nas z dala od miast i utwardzonych dróg i przy okazji pozwoli cieszyć się luksusową, bogato wyposażoną kabiną. Nazwę auta wzięto od wewnętrznego oznaczenia seryjnego LX 570, platformy URJ201. Samochód zbudowano w amerykańskim oddziale Lexusa nie tylko z myślą o pokazie możliwości marki, ale również sprawdzeniu ich na tracie Rebelle Rally, kobiecego rajdu na orientację w terenie, ciągnącego się przez ponad dwa tysiące kilometrów bezdroży Kalifornii oraz Nevady.
Na pokładzie J201 znalazły się między innymi: nowe mechanizmy różnicowe, nowe amortyzatory i elementy zawieszenia, dachowe rusztowanie od mocowania różnego rodzaju bagażu i dodatkowego sprzętu, płyty wykorzystywane do wydostania się z sypkiego podłoża, zestaw do przewożenia psów, wyciągnięty ponad linię dachu wlot powietrza, dodatkowe oświetlenie, kompresor do pompowania ogumienia, dodatkowe kanistry na paliwo, koła zapasowe, dodatkowe zabezpieczenia podwozia i zderzaków, wzmocniony układ hamulcowy, ogumienie General Grabber o średnicy 33 cali na 17-calowych felgach, wyciągarka i wiele innych. Innymi słowy: J201 ma być gotowy na pokonanie każdej przeszkody.
Pod przednią maską pracuje tu widlasta ósemka o pojemności 5,7 litra. W drogowym LX 570 wolnossący silnik ten dostarcza blisko 390 koni mechanicznych. Ale nie w J201. Na potrzeby konceptu V8 uzbrojono w sprężarkę firmy Magnuson, która wyciska prawie 560 koni mechanicznych oraz 745 niutonometrów. Napęd na wszystkie cztery koła przenosi automatyczna skrzynia o ośmiu biegach, którą można sterować za pomocą łopatek przy kierownicy. Jak J201 wypadł w Rebelle Rally? Zespół w składzie Rachelle Croft i Taylor Pawley zajął drugie miejsce w grupie samochodów 4x44, ustępując jedynie rywalkom korzystającym z maszyny Jeepa. Wśród innych załóg znalazł się między innymi prototyp pick-up'a marki Rivian o napędzie elektrycznym oraz zabytkowy Ford Bronco z końca lat sześćdziesiątych.
06.11.2020, źródło/zdjęcia: Lexus, rebellerally.com
Zobacz wcześniejsze wiadomości