Aktualności
26.03.2022

Subaru BRZ CNF Wyzwanie przyszłości

Japońskie marki kontynuują eksperymenty z nowymi, przyjaznymi środowisku naturalnemu paliwami dla silników spalinowych, które realizują wysyłając na tory wyścigowe prototypy bazujące na popularnych autach drogowych. W przypadku Subaru postawiono na najnowsze wcielenie zmodernizowanego kilkanaście miesięcy temu coupe BRZ.

Subaru jest częścią większego przedsięwzięcia, w które zaangażowane są również marki Kawasaki, Toyota, Mazda oraz Yamaha. Toyota i Yamaha już w ubiegłym roku przygotowały samochody z silnikami spalinowymi na wodór, a Mazda postawiła na auto karmiące się biopaliwem pochodzenia naturalnego. Wszystkie te auta w ramach testów wystawiono do walki w japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu. Nie inaczej jest w przypadku nowego Subaru BRZ CNF - CNF to skrót od "carbon neutral fuel" - które zadebiutowało w miniony weekend w 5-godzinnym wyścigu na torze Suzuka.

Zdjęcie Subaru BRZ CNF

BRZ, bliźniak Toyoty GT 86, w formie wyścigowego prototypu zostało przygotowane przez grupę ponad stu inżynierów marki ze szczególnym wskazaniem na młode talenty z programu Subaru Driving Academy. Samochód przystosowano do wykorzystywania syntetycznego paliwa, które produkowane jest z niejadalnych biomas i które ma pozwolić na zredukowanie emisji dwutlenku węgla przy jego spalaniu do niemal zera. Zerowa emisja CO2 jest również celem w przypadku produkcji i transportu takiego rodzaju paliwa, co w chwili obecnej nie jest jeszcze osiągalne. Coupe jak zwykle napędza wolnossący, czterocylindrowy boxer o pojemności 2,4 litra. W przypadku drogowego BRZ silnik rozwija ponad 230 koni mechanicznych.

Zdjęcie Subaru BRZ CNF

BRZ CNF zostało wystawione do wyścigu na 5,8-kilometrowej Suzuce w klasie ST-Q, która zarezerwowana jest dla różnego rodzaju maszyn o unikatowym charakterze, które nie pasują do żadnych innych klas, jak na przykład GT4 czy TCR. Pięciogodzinna rywalizacja była pierwszą z siedmiu rund w tegorocznym sezonie długodystansowych mistrzostw Super Taikyu, a w grupie ST-Q znalazły się w niej także samochody Toyoty - wodorowa Corolla oraz GT 86 w wydaniu CNF - oraz Mazda na biopaliwo. Eksperymenty i rywalizacja będą kontynuowane w kolejnych rundach, które są zaplanowane na tory Fuji, Sugo, Autopolis, Motegi oraz Okayama. Ich efekty w przyszłości mogą trafić do modeli produkowanych seryjnie (w tym roku Yamaha i Toyota przygotowały na przykład widlastą ósemkę rodem z Lexusa RC F, która została przystosowana do spalania wodoru i która generuje przeszło 450 koni mechanicznych).

Skomentuj na forumUdostępnij