Aktualności

Maserati GranTurismo - Potrójne wyzwanie

Po ponad dwóch latach od pierwszych zapowiedzi doczekaliśmy się zupełnie nowego coupe GranTurismo z repertuaru Maserati. Spadkobierca modelu o tej samej nazwie, który zadebiutował wiosną 2007 roku, będzie dostępny ze spalinowym silnikiem Nettuno w dwóch wersjach oraz jako GranTurismo Folgore o napędzie elektrycznym.

Maserati zdążyło już przyzwyczaić nas do nowego GranTurismo: coraz mniej zamaskowane prototypy oglądaliśmy od kilkunastu miesięcy, a całe auto pozostało wierne pod względem wyglądu i proporcji swojemu poprzednikowi, którego produkcję zakończono w 2019 roku. Coupe bazuje na zupełnie nowej platformie z elementów ze stali, aluminium oraz magnezu i wykorzystuje najnowsze zdobycze technologiczne ze stajni Maserati, jeśli chodzi o układ napędowy i podwozie, architekturę elektryczną i elektroniczną, a także systemy multimedialne. Do wzięcia będą trzy różne wersje napędowe: Modena, Trofeo oraz Folgore. Na start oferowana będzie również limitowana, bogato wyposażona edycja PrimaSerie, upamiętniająca 75-urodziny modelu A6 1500, pierwszego, drogowego granturismo od Maserati w seryjnej produkcji.

Zdjęcie Maserati GranTurismo Trofeo

GranTurismo Modena oraz Trofeo to dwa warianty spalinowe, które po supercoupe MC20 odziedziczyły podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności trzech litrów. Jednostka napędowa, której Maserati dało na imię Nettuno, w przypadku Modeny rozwija 490 koni mechanicznych, a w przypadku Trofeo dochodzi do 550 koni mechanicznych (to sporo poniżej 630-konnego MC20). Maksymalny moment obrotowy: odpowiednio 600 oraz 650 niutonometrów. W obu przypadkach napęd przenoszony jest... na wszystkie cztery koła poprzez 8-stopniowy automat od ZF. Do wyboru jest kilka trybów jazdy: Comfort, GT, Sport, Corsa oraz ESC-Off, w którym wyłączymy elektronicznych opiekunów.

Zdjęcie Maserati GranTurismo Foglore

Trzeci wariant napędowy to pierwsze, elektryczne Maserati w historii: GranTurismo Folgore z napędem wszystkich czterech kół z trybem jazdy, w którym napędzana jest tylko tylna oś. Znajdziemy w nim trzy silniki elektryczne o mocy 300 kW każdy oraz baterie o pojemności 92,5 kilowatogodzin, które są przystosowane do korzystania ze stacji ładowania o mocy do 270 kW (pięć minut ładowania ma w takim przypadku uzupełnić zapasy energii elektrycznej na pokonanie do 100 kilometrów). Układ napędowy Folgore generuje maksymalnie do 761 koni mechanicznych i 1350 niutonometrów! Do wyboru jest kilka trybów jazdy: Max Range, GT, Sport, Corsa oraz dodatkowe ustawienia wewnątrz wymienionych, jak Max Boost oraz Endurance w ramach Corsa.

Zdjęcie Maserati GranTurismo Modena

Poszczególne wersje będą różnić się nieznacznie wyglądem, między innymi zderzakami i felgami, które w przypadku Folgore mają o kilka procent zmniejszyć opory powietrza względem wariantów spalinowych. Spalinowe GranTurismo ważą po niespełna 1,8 tony. Wersja elektryczna zbliża się do 2,3 tony. Osiągi: od zera do setki w 3,9 sekundy w Modenie, 3,5 sekundy w Trofeo i 2,7 sekundy w Folgore. Sprint od zera do 200 km/h: 13 sekund w Modenie, 11,4 sekundy w Trofeo i tylko 8,8 sekundy w Folgore. Prędkość maksymalna: 302 km/h w Modenie, 320 km/h w Trofeo i 320 km/h w Folgore (130 km/h w trybie Max Range, jeśli naładowanie baterii spadnie poniżej 16%, a pokładowe systemy nie wykryją żadnej stacji ładowania w pobliżu). Uff! Nowe GranTurismo będzie produkowane w zakładach Mirafiori w Turynie. W przyszłym roku można spodziewać się wersji z otwartym nadwoziem, GranCabrio.

Źródło/zdjęcia: Maserati Maserati GranTurismo na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij