Nio ET9 - Silna wiara
Chińskie Nio, które na przełomie września i października świętowało wyprodukowanie 400 tysięcy elektrycznych samochodów osobowych, zaprezentowało swój nowy okręt flagowy. Jest nim limuzyna ET9, razem z którą nadciągają nowe technologie, wliczając kolejną generację zautomatyzowanych stacji szybkiej wymiany baterii.
Nio zostało założone przeszło dziewięć lat temu i zadebiutowało... supersportowym coupe EP9 o napędzie elektrycznym, które popisało się rekordowym okrążeniem Nordschleife. Od tamtego czasu chińska marka wprowadziła do regularnej produkcji i sprzedaży na całym świecie siedem kolejnych modeli. Dzisiaj zaprezentowała swój nowy, topowy model: limuzynę w formie dużego liftbacka o oznaczeniu ET9. Pojazd bazuje na platformie ze stali, aluminium, magnezu oraz materiałów kompozytowych, w której podłodze umieszczono paczkę baterii w systemie szybkiej wymiany. Model ma prawie 5,33 metra długości i charakteryzuje się 325-centymetrowym rozstawem osi, na których umieszczono 23-calowe felgi. Razem z nowym autem Nio zaprezentowało nową generację swoich stacji wymiany baterii - Battery Swap Station 4.0. Będą one przechowywać do 23 zestawów stale ładowanych baterii i w ciągu doby będą mogły przeprowadzić ich wymianę w nawet 480 samochodach.
W standardowej konfiguracji ET9 został zaprojektowany jako samochód dla czterech osób z przepastnymi, regulowanymi i rozkładanymi fotelami w drugim rzędzie. Z tyłu w tunelu środkowym zainstalowano dotykowy panel systemu sterowania, a przed dwoma pasażerami zawieszono 14,5-calowe wyświetlacze. Z przodu centrum dowodzenia sprowadza się przede wszystkim do 15,6-calowego wyświetlacza. W standardzie dostajemy między innymi przeszklony dach z różnymi opcjami filtrowania światła słonecznego, adaptacyjne zawieszenie, koła skrętne tylnej osi, chowany spoiler z tyłu, kamery i wyświetlacze zamiast lusterek oraz dziesiątki czujników w ramach systemów wspomagania kierowcy. Na układ napędowy składają się dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi.
Silnik elektryczny z przodu rozwija do 180 kW (245 KM), a ten z tyłu do 340 kW (462 KM). Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 520 kW - 707 koni mechanicznych. Energia elektryczna przechowywana jest w bateriach o pojemności 120 kWh, które pracują w systemie pozwalającym na szybkie ładowanie mocą dochodzącą aż do 600 kW. W najlepszym przypadku w ciągu pięciu minut będzie możliwe uzupełnienie energii elektrycznej na pokonanie 255 kilometrów. Wymiana paczki baterii w firmowych stacjach będzie zajmować tylko około trzech minut. Model ET9 ma pojawić się na chińskim rynku w 2025 roku w cenie od 800 tysięcy yanów (obecnie to około 445 tysięcy złotych), ale już teraz można zapisywać się na listę rezerwacji. Nio jest już obecne na największych rynkach europejskich, wliczając niemiecki. W połowie tego marka doczekała się importera w Polsce.
Źródło/zdjęcia: Nio, nio.com Nio ET9 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum