Duqueine D09 - Numer wyżej
Druga generacja prototypów klasy LMP3 zbliża się do zamknięcia czteroletniego okresu panowania i pożegnania z wolnossącymi silnikami V8. W przyszłym roku do akcji wkroczą ścigacze trzeciej generacji, w których znajdą się mniejsze silniki V6. Wśród kilku producentów maszyn LMP3 pozostanie francuskie Duqueine.
Kategoria LMP3 została wykrystalizowana w połowie 2014 roku z myślą o małych, prywatnych zespołach i kierowcach niższych kategorii, którzy mogliby w ten sposób rozpocząć wspinaczkę do wyższych kategorii, LMP2 oraz LMP1. Wśród producentów pierwszych prototypów tego typu, obowiązkowo z 5,6-litrowym V8 z rodowodem Nissana, znalazły się marki Ginetta, Ligier, Adess, Norma, Riley, Dome i inni (nie wszystkie projekty zostały zrealizowane). Francuskie, działające od 1984 roku zakłady Norma Auto Concept zostały przejęte w 2017 roku przez działającą od 2014 roku grupę Duqueine. Model Norma M30 w 2020 roku zastąpiono modelem Duqueine D08, maszyną typu LMP3 drugiej generacji, w której w dalszym ciągu obowiązywały silniki V8 o mocy około 460 koni mechanicznych. Największym sukcesem D08 była wygrana w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu Daytona w ubiegłym roku.
W przyszłym roku prototyp D08 zostanie zastąpiony modelem D09. Największą nowością w LMP3 trzeciej generacji będzie jednostka napędowa. Wolnossąca, widlasta ósemka, której produkcja została już zakończona, przejdzie do historii. Jej miejsce zajmie silnik w układzie V6 z dwiema turbosprężarkami i rodowodem Toyoty, który dostarczać będzie Oreca. Nowe silniki będą legitymować się pojemnością 3,5 litra, mocą około 470 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 550 niutonometrów. Napęd na tylne koła przenosić będzie sekwencyjna skrzynia biegów od Xtrac o sześciu przełożeniach. LMP3 będą wyposażone między innymi w kontrolę trakcji i ograniczenie prędkości maksymalnej do 290 km/h. Minimalna masa własna, bez kierowcy i paliwa: 950 kilogramów.
Samochody LMP3 mają zapewnione miejsce w różnego rodzaju mistrzostwach na całym globie. Do największych serii z prototypami tego typu należą European Le Mans Series, Asian Le Mans Series, Le Mans Cup, Prototype Cup Germany, francuskie V de V Endurance Series czy północnoamerykańskie Racing SportsCar Challenge. Oprócz Duqueine w grupie LMP3 trzeciej generacji znajdą się samochody marek Ligier, Ginetta oraz Adess. Najpopularniejszym i najbardziej utytułowanym producentem w grupie od kilku lat jest Ligier. W tym roku w ELMS zapisały się tylko dwa zespoły z autami Duqueine i siedem z Ligierami, a na liście startowej LMC figuruje sześć Duqueine i dwadzieścia Ligierów. Zainteresowani kupnem nowego LMP3 będą musieli szykować się na wydatek około 300 tysięcy euro plus podatki. LMP3 trzeciej generacji mają być homologowane na lata 2025-2029.
Źródło/zdjęcia: Duqueine, duqueine.com Duqueine D09 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum