CNC Sierra RS500 - Nówka nie śmigana
Brytyjskie CNC Motorsport dostarczyło niedawno pierwszemu właścicielowi nową sztukę wyścigowej Sierry RS500. Słynny model Forda powstał oryginalnie w końcówce lat osiemdziesiątych i wiązał się z wypuszczeniem limitowanej liczby samochodów dopuszczonych do zwykłego ruchu drogowego, które do dnia dzisiejszego pozostają łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.
Model Sierra RS Cosworth z przeszło 200-konnym silnikiem pojawił się w 1985 roku, a dwa lata później zadebiutowała wersja RS500, która w celach homologacyjnych musiała powstać w co najmniej 500 egzemplarzach. Maszynę napędzało turbodoładowane R4 o pojemności prawie dwóch litrów, z którego wyciśnięto przeszło 220 koni mechanicznych. Wyścigowy RS500 klasy turystycznej okazał się strzałem w dziesiątkę. Już w roku 1987 pojazd pozwolił na zdobycie drużynowego mistrzostwa WTCC (World Touring Car Championship), a w następnym sezonie powtórzył sukces w pucharze europejskim (European Touring Car Championship). Samochód triumfował także w krajowych mistrzostwach w Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Australii i oczywiście Wielkiej Brytanii. W serii British Touring Car Championship zawodnicy startujący w autach Forda sięgnęli między wrześniem 1987 roku a końcem roku 1990 po rekordowe czterdzieści wygranych wyścigów z rzędu!
Nowe samochody przygotowywane w CNC Motorsport powstają we współpracy z zakładami Andy Rouse Engineering, za którymi stoi emerytowany kierowca wyścigowy z trwającą ponad dwadzieścia lat karierą w brytyjskich mistrzostwach samochodów turystycznych. Rouse startował przede wszystkim w samochodach Forda, Triumpha, BMW, Alfy Romeo, Rovera oraz Toyoty, którymi zajmowali się jego mechanicy. Krótka seria Sierry RS500 od CNC traktowana jest jako seria kontynuacyjna wyścigowych samochodów grupy A z pełną dokumentacją FIA Historic Technical Passport, która pozwoli na udział w wyścigach pojazdów historycznych. Auta budowane są ręcznie właściwie od zera na bazie zupełnie nowych nadwozi lub istniejących, lub egzemplarzy (klatka bezpieczeństwa, elementy zawieszenia, elementy układu hamulcowego czy zbiorniki paliwa wzorowane są na oryginalnych RS500 zespołu Rouse'a). Powstaną tylko trzy takie egzemplarze.
Pierwszy z trzech egzemplarzy Sierry RS500 od działającego od 1996 roku CNC Motorsport wyposażono w silnik przygotowany przez jednego ze specjalistów od wyrobów Forda oraz Cosworth. Ulokowany pod przednią maską, turbodoładowany motor generuje przeszło 580 koni mechanicznych. Prace nad samochodem trwały przeszło dwa lata. Sierra RS500 to nie jedyny projekt CNC Motorsport, którego podjęto się w ostatnich latach. Zakład zajmował się również renowacją oryginalnych Fordów Sierra Cosworth i ich amerykańskich bliźniaków XR4Ti pod używaną tylko przez kilka lat marką Merkur, a także budową wyścigowego BMW 635CSI z lat osiemdziesiątych. Ceny nowego RS500 nie ujawniono publicznie. Oryginały od kilku lat biją rekordy: w ubiegłym roku licytacja drogowego auta na aukcji Iconic Auctioneers zakończyła się na 590,5 tysiącach funtów (to ponad trzy miliony złotych)!
Źródło/zdjęcia: CNC Motorsport CNC Sierra RS500 na forumFord Sierra RS500 Cosworth - prezentacjaFord Sierra RS Cosworth - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum