Aktualności
11.05.2017

Porsche 911 Pierwszy milion

W zakładzie w Zuffenhausen nastała dziś wiekopomna chwila: fabrykę samochodów marki Porsche opuścił pierwszy egzemplarz modelu 911 z siedmiocyfrowym numerem porządkowym! Wyprodukowanie miliona egzemplarzy jednej z największych ikon motoryzacji i niekwestionowanego lidera segmentu pojazdów sportowych zajęło niemieckiej firmie blisko 54 lata.

Oryginalne 911 zadebiutowało 12 września 1963 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie jako 901, z którym to oznaczeniem wypuszczono tylko 82 sztuki. Miesiąc później model pokazano na salonie samochodowym w Paryżu, na którym do Porsche odezwał się Peugeot, od dziesięcioleci stosujący w swoich modelach trzycyfrowe oznaczenia z zerem w środku. Tak oto 901 stało się wkrótce 911. Pierwszy, seryjny egzemplarz dla klienta na podwoziu numer 300.007 opuścił fabrykę Porsche w połowie września 1964 roku. Model wyparł z oferty marki małe coupe i kabriolety serii 356, którą uśmiercono w maju 1966 roku.

Porsche 911

Wszystkie drogowe auta z rodziny 356 napędzane były 4-cylindrowymi boxerami o pojemności do dwóch litrów i mocy do 130 koni mechanicznych. Model 911 zaczynał z niemal identycznymi parametrami (później pojawiły się również nieco słabsze warianty o mocy 110 koni mechanicznych), ale do jego napędu został zaprzęgnięty zupełnie nowy boxer o sześciu cylindrach. Silnik posadzono za tylną osią, za którą siedzi do dnia dzisiejszego. Oprócz 911 w niezliczonych kombinacjach w ofercie Porsche na krótko pojawił się również model 912, który odróżniał się przede wszystkim silnikiem o czterech cylindrach, który początkowo miał tylko 90 koni mechanicznych.

Porsche 911 Turbo

Stale udoskonalane 911 pierwszej generacji, serie zakończone na literze F, produkowano do roku 1974, w którym model przeszedł po raz pierwszy poważne zmiany w karoserii, wymuszone między innymi zmianami w przepisach dotyczących bezpieczeństwa. W tym samym czasie narodziło się pierwsze, drogowe 911 Turbo, oryginalny "Owdawiacz" o wewnętrznym oznaczeniu 930, w którym z trzylitrowego silnika wyciśnięto 260 koni mechanicznych. W roku 1989 do sprzedaży weszło 911 serii 964, wprowadzające po raz pierwszy napęd na cztery koła, które już w 1994 zostało zastąpione modelem serii 993, ostatnim 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem. Trzy lata później zadebiutowała zupełnie nowa seria 996, pamiętana dzisiaj ze względu na dyskusyjną urodę, którą zawdzięczała przede wszystkim kształtom przednich świateł Na granicy zmiany generacji powstało najrzadsze i najbardziej ekstremalne 911: trzy generacje drogowego, 544-konnego 911 GT1, homologacyjnego specjału upoważniającego do startów w wyścigach grupy GT1.

Porsche 911 GT1

Wyścigowe 911 GT1 w 1998 roku triumfowało w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Porsche wylicza, że ze jego wszystkich, około trzydziestu tysięcy wygranych wyścigów w generalce i swojej klasie blisko połowa to sukcesy niezliczonych 911. Torowe 911 GT3 Cup, które pierwszy raz wprowadzono na rynek w 1998 roku, dziecko oddziału Porsche Motorsport z Weissach, jest najpopularniejszym, wyścigowym samochodem świata, a markowe puchary z jego udziałem każdego roku organizowane na każdym z największych kontynentów naszego globu. Oprócz Cup niemiecka marka oferuje swoim zawodowym klientom model 911 GT3 R, a fabryczne zespoły w pucharze World Endurance Championship wykorzystują najnowszą generację 911 RSR, w której silnik po raz pierwszy w historii umieszczono centralnie. Każde z torowych 911 zasilane jest obecnie czterolitrowymi boxerami o mocy w granicach pół tysiąca koni mechanicznych.

Porsche 911 GT1

Seria 996 wprowadziła 911 w XXI wiek, a w 2004 roku zaczęłą wypierać ją seria 997. To właśnie w niej skonstruowano najmocniejsze, drogowe 911 w dotychczasowej historii modelu: podwójnie turbodoładowane 911 GT2 RS, w którym z 3,8-litrowego silnika uzyskano aż 620 koni mechanicznych! Od roku 2012 produkowane jest 911 generacji 991, która od kilku lat wymieniana jest na drugą serię 991 II. Znaki szczególne II: bazowe 911 Carrera po raz pierwszy wyparło się silnika wolnossącego na rzecz turbodoładowanego. Ofertę zamyka dziś 580-konne Turbo S, a w kolejce na premierę są m.in. nowe GT3 RS oraz GT2 RS. Modele 911 od lat nafaszerowane są najnowszymi zdobyczami technologicznymi Porsche, na przykład: dwusprzęgłowe skrzynie biegów PDK, adaptacyjne zawieszenia, adaptacyjna aerodynamika, adaptacyjne wspomaganie kierownicy (od kilku lat elektryczne), adaptacyjne poduszki silnika, tylna oś skrętna czy nowe, ręczne skrzynie biegów nawet z siedmioma przełożeniami. Wszystko wskazuje na to, że na tej liście nie zobaczymy w najbliższej przyszłości hybrydowych układów napędowych, choć takie testowano już w wyścigowych 911 i oferowane są w innych modelach marki.

Porsche 911 RSR

W pierwszej serii powstało w sumie około 81,1 tysięcy sztuk 911. W serii G wypuszczono już ponad 198 tysięcy sztuk. Generacja 964 rozeszła się w ponad 74 tysiącach sztuk, 993 w prawie 68 tysiącach, 996 w przeszło 178 tysiącach, a 997 w ponad 218 tysiącach. Do końca 2016 roku w serii 991 wyprodukowano prawie 152 tysiące egzemplarzy. Dziś z zakładów w Zuffenhausen wyjechał milionowy egzemplarz 911. To coupe w specyfikacji Carrera S w specjalnym kolorze "Irish Green" z licznymi detalami, nawiązujące do jednego z pierwszych 911 z roku 1964, zielonego egzemplarza na podwoziu 300.003, który otrzymał Ferry Porsche. Kolor "Irish Green" pojawił się w ofercie marki w roku 1965 i jest w niej obecny do dnia dzisiejszego.

Porsche 911 1000000

Wykończenie "Dziewięćsetjedenastki" numer 100000 powierzono oddziałowi Porsche Exclusive, który zaprojektował między innymi drewnianą kierownicę z herbem Porsche w wersji z 1964 roku, tapicerkę z oparciami foteli w czarno-białą "pepitkę", 20-calowe felgi z dekielkami z napisem "911" w stylu klasycznych obręczy Fuchs oraz tabliczki znamionowe. Samochód wyposażono między innymi w pakiet wzmacniający, który podniósł moc podwójnie turbodoładowanego, 3-litrowego silnika do 450 koni mechanicznych. Auto podczas specjalnej uroczystości odebrał m.in. sam Wolfgang Porsche, przewodniczący rady nadzorczej Porsche, syn Ferdinanda "Ferry'ego" Porsche, wnuk Ferdinanda Porsche i najmłodszy brat Ferdinand "Butzi'ego" Porsche, który zaprojektował karoserię pierwszego 911. Wyjątkowe 911 numer 100000 będzie podróżować po całym świecie, przez szkocki region Highlands, objedzie tor Nürburgring, a także odwiedzi USA, Chiny i inne kraje. Później wzbogaci kolekcję fabrycznego muzeum.

Skomentuj na forumUdostępnij