Aktualności
20.12.2022

Alfa Romeo Giulia SWB Zagato Klasyka kolekcjonerstwa

W ubiegłym roku minęło dokładnie sto lat od nawiązania pierwszej współpracy między Alfą Romeo oraz specjalizującym się w karoseriach zakładem Zagato. Okrągła rocznica sprawiła, że dwie wielkie, włoskie marki spotkały się ponownie. Efektem połączenia okazało się jedyne w swoim rodzaju coupe o nazwie Giulia SWB.

Drogi Alfy Romeo oraz Zagato połączyły się po raz pierwszy w 1921 roku przy okazji budowy specjalnej wersji modelu Tipo G1, który był pierwszym samochodem firmy produkowanym po zakończeniu jej działalności pod szyldem ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Po drugiej wojnie światowej Zagato projektowało między innymi karoserie dla kilku zupełnie różnych modeli serii TZ oraz SZ, które znalazły swój ciąg dalszy kilkanaście lat temu w postaci limitowanych coupe TZ3 Corsa oraz TZ3 Stradale. Te ostatnie projekty z włoską marką nie miały w rzeczywistości wiele wspólnego i bazowały na... amerykańskim Dodge'u Viperze. Zupełnie nowa Giulia Short WheelBase Zagato, która ma za sobą premierową sesję zdjęciową na torze wyścigowym "La Pista" w miejscowości Arese na obrzeżach Mediolanu, nie idzie tą samą drogą. To rasowa Alfa Romeo, dla której punktem wyjścia był sportowy sedan Giulia Quadrifoglio.

Zdjęcie Alfa Romeo Giulia SWB Zagato

Giulia SWB Zagato została ubrana w zupełnie nową karoserię z włókien węglowych, którą założono na platformę Giorgio ze skróconym rozstawem osi, na której produkowane są modele Giulia oraz Stelvio. Auto, przygotowane przez Zagato samodzielnie bez zewnętrznej pomocy, wyróżniają między innymi przednie światła nawiązujące do słynnego coupe SZ z 1989 roku, pionowo ścięty tył i wybrzuszony dach, który od dawna jest znakiem rozpoznawczym samochodów projektowanych i budowanych przez Zagato. Wyjątkowe coupe odziedziczyło po Giulii mocarny układ napędowy w specyfikacji znanej z ekstremalnego wydania GTAm. W roli głównej występuje tu podwójnie turbodoładowana, widlasta szóstka o pojemności 2,9 litra i mocy około 540 koni mechanicznych, z którą porozumiewa się ręczna skrzynia o sześciu biegach.

Zdjęcie Alfa Romeo Giulia SWB Zagato

Alfa Romeo Giulia SWB Zagato powstała w jednym egzemplarzu i nie ma planów na budowę kolejnych. Cały projekt został zrealizowany po porozumieniu z jednym z kolekcjonerów Zagato, który został wyłoniony z wąskiej grupy zainteresowanych. Unikatowa maszyna powędruje do Niemiec, gdzie trafi do kolekcji obejmującej między innymi model 8C Competizione, ostatniego, seryjnego grand tourera Alfy Romeo. Właściciel Giulii SWB Zagato na co dzień porusza się modelem SZ z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, a do swojej dyspozycji ma również kilka specjalnych Aston Martinów, które Zagato zbudowało w ostatnich latach.

Skomentuj na forumUdostępnij