Aktualności
29.01.2024

Porsche 963 Dziewiętnasta Daytona

Wczoraj wieczorem czasu polskiego zakończył się sześćdziesiąty drugi, 24-godzinny wyścig na torze Daytona na Florydzie. W amerykańskim klasyku, w którym dopiero drugi rok z rzędu rządzą prototypy klasy Grand Touring Prototype, w walce o wygraną liczyły się właściwie tylko dwie marki: niemieckie Porsche oraz amerykański Cadillac.

Prototypy klasy Grand Touring Prototype przejęły Daytonę i puchar SportsCar Championship pod skrzydłami IMSA rok temu i zajęły miejsce maszyn typu DPi (Daytona Prototype International). Do GTP dopuszczone są prototypy budowane według dwóch przepisów: Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona h, które tworzą topową klasę, klasę nazwaną Hypercar, również w długodystansowych mistrzostwach świata (World Endurance Championship). Stawkę GTP tworzą na razie tylko hybrydowe samochody LMDh marek Acura, BMW, Cadillac oraz Porsche (na sezon 2025 planowany jest debiut pierwszego LMH, spalinowego Aston Martina Valkyrie). Rok temu w 24-godzinnej Daytonie triumfowały zespoły Acury, które zajęły dwa pierwsze miejsca (zwycięzcy zostali ukarani po wyścigu za manipulacje ciśnieniem ogumienia, ale swoje miejsce zachowali). W całym sezonie mistrzostwo drużynowe zdobyła ekipa Whelen Engineering Racing z samochodem Cadillaca, który zdobył tytuł mistrzowski wśród producentów.

Zdjęcie Porsche 963

W tym roku na Daytonie zjawiło się dziesięć maszyn GTP: dwie Acury, dwa auta Cadillaca, dwa BMW i cztery Porsche (dwa fabryczne, dwa prywatne). Zmiany Balance of Performance ustawiły Cadillaca w roli najlżejszego (1030 kilogramów), a Acurę w roli najcięższej (1072 kilogramy). Acurze jednocześnie podniesiono maksymalną moc do 520 kW (707 KM), a najsłabszy miał być Cadillac z mocą ograniczoną do 510 kW (693 KM). W kwalifikacjach najszybsze były samochody Cadillaca: na pole position maszyna zespołu Whelen Engineering Cadillac Racing, tuż obok Cadillac Racing, a w drugiej linii fabryczne Porsche i fabryczne BMW. Pipo Derani, który zdobył pole position, pobił rekord okrążenia Daytony z 2019 roku z czasów DPi aż o całą sekundę: jedna minuta i 32,656 sekundy. W pierwszej fazie wyścigu, który rozpoczął się w sobotę tuż przed godziną dwudziestą czasu polskiego, prowadził Cadillac. Do głosu doszły później prototypy BMW i Acury, które później trapiły awarie i wypadki. Większych problemów technicznych nie miało Porsche.

Zdjęcie Porsche 963

W drugiej fazie wyścigu walka o prowadzenie toczyła się przede wszystkim między markami Cadillac oraz Porsche, które bezpośrednio na torze wymieniały się pozycją lidera kilka razy. Podczas ostatnich 32 minut wyścigu, po ostatniej fazie neutralizacji, Nasr w Porsche uciekał przed Blomqvistem w Cadillacku, który był tylko kilka długości samochodu za nim. W wyniku błędu organizatora wyścig zakończył się jakieś półtorej minuty przed spodziewanym końcem, jedno, a może nawet dwa okrążenia za wcześnie. Linię mety po 791 okrążeniach jako pierwsze przejechało Porsche numer #7 zespołu Porsche Penske Motorsport! Zwycięską załogę tworzyli Felipe Nasr z Brazylii, Dane Cameron z USA, Matt Campbell z Australii oraz Josef Newgarden z USA. Cadillac minął linię mety jedynie 2,1 sekundy później, trzecie miejsce ze stratą 12,8 sekundy zajął zespół jeżdżący Acurą. Była to już dziewiętnasta wygrana Porsche w 24-godzinnym wyścigu Daytona i pierwsza od 2003 roku. Była to również pierwsza wygrana zespołu 86-letniego Rogera Penske od 1969 roku.

Zdjęcie Porsche 963

Wygrana na Daytonie była czwartym zwycięstwem modelu Porsche 963 typu LMDh (w minionym sezonie wygrano na Long Beach, Road America i Indianapolis). Samochód został zbudowany we współpracy z Multimatic z Kanady, od którego pochodzi węglowy kadłub (marki w LMDh mają do wyboru jednego z czterech producentów). Porsche sięgnęło po podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4,6 litra, który współpracuje ze standardowymi elementami układu hybrydowego: skrzynią biegów Xtrac, bateriami Williams oraz silnikiem elektrycznym i przetwornicą Bosch. Przepisy ustalają minimalną masę każdego LMDh na 1030 kilogramów i maksymalną moc układu napędowego w zakresie 480-520 kW (do 707 koni mechanicznych), w tym tylko 50 kW z silnika elektrycznego (68 KM) - parametry te podlegają regulacjom Balance of Performance, które mają za zadanie wyrównanie osiągów różnych samochodów różnych marek. Oprócz samego Porsche z modelem 963 w północnoamerykańskim pucharze i mistrzostwach świata startują zespoły Proton Competition, Jota i JDC–Miller MotorSports.

Skomentuj na forumUdostępnij