Aktualności

Bugatti Chiron Zakończenie produkcji

Po ponad ośmiu latach kończy się historia Bugatti Chirona, jednego z najmocniejszych, najszybszych i najdroższych samochodów, jakie kiedykolwiek trafiły na publiczne drogi. Limitowaną do pięciuset samochodów produkcję zamknął unikatowy, błękitny egzemplarz L'Ultime w specyfikacji Super Sport.

Chiron zadebiutował na początku 2016 roku na salonie samochodowym w Genewie jako następca przełomowego modelu Veyron. Maszynę, noszącą nazwisko jednego z przedwojennych kierowców wyścigowych Bugatti, uzbrojono w poczwórnie turbodoładowany silnik w układzie W16 o pojemności ośmiu litrów i mocy aż 1500 koni mechanicznych. Prędkość maksymalną auta ograniczono do 420 km/h. W roku 2018 pojawił się Chiron Sport, w którym pojawiło się zmodyfikowane zawieszenie i skrzynia biegów ze zmienionymi przełożeniami. W roku 2020 przygotowano wersję Pur Sport, która poszła jeszcze dalej, łącznie ze zmianami aerodynamicznymi i wielkim skrzydłem. W połowie 2021 pojawił się wydłużony Super Sport o mocy 1600 koni mechanicznych z prędkością maksymalną ograniczoną do 440 kilometrów na godzinę. Pod koniec 2022 wariacje na temat Chirona zamknął zbudowany w jednym egzemplarzu Profilee z przeprojektowaną karoserią.

Zdjęcie Bugatti Chiron Super Sport L'Ultime

W ciągu przeszło ośmiu lat kariery Chiron sięgnął po kilka rekordów prędkości, przyspieszenia i hamowania. Latem 2017 roku ustanowiono rekord w próbie 0-400-0 km/h: 41,96 sekundy! Latem 2019 roku prototypowym Super Sportem przekroczono granicę 300 mil na godzinę i na torze testowym Ehra-Lessien rozwinięto prędkość maksymalną aż 490,5 kilometrów na godzinę! Produkcję Chirona we wszystkich odmianach ograniczono do 500 sztuk. W listopadzie 2021 roku Bugatti Automobiles, należące do wielkiej rodziny Volkswagena, połączono w jeden podmiot z chorwackim Rimac Automobili, w październiku 2022 roku zbudowano Chirona numer 400, a w maju tego roku zakłady w Molsheim opuścił ostatni Chiron numer 500, model Super Sport, któremu dano na imię L'Ultime. W międzyczasie na bazie Chirona powstały modele Divo, Centodieci, Bolide, La Voiture Noire oraz W16 Mistral.

Zdjęcie Bugatti Chiron Super Sport L'Ultime

Chiron Super Sport L'Ultime został wykończony w odcieniach błękitu nawiązujących do premierowego Chirona sprzed ośmiu lat z Genewy. Na ruchomym skrzydle auta i po jego bokach znalazły się numery 500, a na drzwiach i nadkolach rozrzucono listę najważniejszych miejscówek w historii modelu, jak na przykład Genewa, Chantilly, Pebble Beach i Villa d'Este (prestiżowe konkursy elegancji ze stałą obecnością Bugatti), Ehra-Lessien, Paul Ricard i Nardo (tory, na których intensywnie testowano różne odmiany Chirona), Molsheim (siedziba marki), Cape Canaveral (na pasie startowym klienci marki mogli doświadczyć tu prędkości ponad 400 km/h) oraz... Katowice, w których znajduje się polski salon Bugatti, otworzony oficjalnie w ubiegłym roku. L'Ultime zdobią również inne detale: francuska flaga na bocznych lusterkach, felgi w różnych kolorach, nowy wzór kraty osłony chłodnicy, a w środku tkana ręcznie skórzana tapicerka.

Zdjęcie Bugatti Chiron Super Sport L'Ultime

Zakończenie produkcji Chirona nie oznacza jeszcze definitywnego pożegnania: na jego bazie z silnikiem W16 powstaje jeszcze limitowany do 99 sztuk roadster Mistral oraz limitowany do 40 sztuk, przeznaczony wyłącznie na tory wyścigowe Bolide. Następca Chirona ma zostać pokazany już w tym miesiącu. Bugatti pozostanie wierne silnikom spalinowym o niepowtarzalnej architekturze, ale nie oprze się elektryfikacji. Zupełnie nowy model marki ma być hybrydą z trzema silnikami elektrycznymi oraz zupełnie nowym, wolnossącym silnikiem benzynowym w układzie V16 o pojemności około 8,3 litra. Nieoficjalnie mówi się, że nowe, kręcące się do dziesięciu tysięcy obrotów na minutę V16 miało powstać we współpracy z Cosworthem, a jego moc ma przekraczać 1000 koni mechanicznych plus drugie tyle z silników elektrycznych. Premiera lada tydzień!

Skomentuj na forumUdostępnij