Supersamochody 2008
Finisz roku 2008 stał pod znakiem wiekopomnych skutków globalnego kryzysu gospodarczego. Na szczęście we wcześniejszych miesiącach zdążyło pojawić się tyle fascynujących aut, ze zamknięcie ich w jednym zestawieniu było nie lada wyzwaniem. Ciężki bój zakończył się pełnym sukcesem - oto nasze zestawienie supersamochodów roku 2008:
KONCEPT/PROTOTYP ROKU![Alfa Romeo BAT 11 Alfa Romeo BAT 11](https://www.autogen.pl/art/2008/bat11.jpg)
![BMW GINA Light BMW GINA Light](https://www.autogen.pl/art/2008/gina.jpg)
![BMW M1 Hommage BMW M1 Hommage](https://www.autogen.pl/art/2008/m1hom.jpg)
Wizjonerzy BMW byli w tym roku bardzo zajęci - najpierw pokazano imponujące M1 Hommage składające pokłony legendarnemu przodkowi, a potem zaprezentowano koncept GINA Light, w którym blachę porzucono na rzecz... rozciągającego się i zmieniającego kształt materiału. Z kłopotów finansowych wygrzebało się z kolei studio Bertone, które zaprezentowało plastyczne coupe BAT 11 nawiązujące do słynnej serii z lat pięćdziesiątych XX wieku.
![Lamborghini Estoque Lamborghini Estoque](https://www.autogen.pl/art/2008/estoque.jpg)
To bez wątpienia jeden z najważniejszych samochodów roku. Gdy Lamborghini opublikowało jego pierwszą, właściwie nic nie mówiącą (poza "To nie tylko nowe Lamborghini - to nowy świat") zapowiedź zawrzało. Temperatura sięgnęła zenitu gry pojazd ujawnił się w całej okazałości - dostaliśmy od Włochów ogromne, 4-drzwiowe gran turismo! Nastroje nieco opadły gdy okazało się, że auto będzie mogło trafić do produkcji najszybciej za cztery lata, z w wariantach napędowych miałby znaleźć się... silnik wysokoprężny oraz hybryda.
![GTbyCitroen GTbyCitroen](https://www.autogen.pl/art/2008/citrgt.jpg)
Druga, obok Estoque, największa gwiazda salonu w Paryżu. Kosmiczny projekt powstał tylko po to, aby żyć w wirtualnym świecie gry Gran Turismo, w który jego wyimaginowany, elektryczny układ napędowy generował przeszło 750 KM. W rzeczywistości pojazd miał być tylko pustą skorupą. Potem jednak okazało się, że... GT jednak jeździ, a z jego trzewi przeraźliwie ryczy bliżej niezidentyfikowane, 550-konne V8. Jakby tego było mało niektórzy w PSA... widzieliby auto w produkcji!
NAJBRZYDSZE AUTO ROKU![Mansory Renovatio Mansory Renovatio](https://www.autogen.pl/art/2008/renovatio.jpg)
Mansory działało w tym roku bardzo prężnie, a efekty wysiłków jego specjalistów zawsze spotykały się z wielkimi kontrowersjami. Największe wzbudził chyba Mercedes SLR - o ile nadwozie można jeszcze przełknąć, o tyle, co co stało się we wnętrzu auta woła o pomstę do nieba.
![Jetstream SC250 Jetstream SC250](https://www.autogen.pl/art/2008/jets.jpg)
Brytyjczycy w minionym roku jeszcze silniej podkreślili potrzebę rynku na małe pędzidełka, których środowiskiem naturalnym byłyby tylko i wyłącznie tory wyścigowe. Obok maszynek spod znaku Ariela czy Caterhama stanął powyższy wynalazek. Jak twierdzą jego konstruktorzy auto miało przede wszystkim spełniać swoje funkcje, a nie wyglądać, bo potraktowano dosłownie.
![Galpin Scythe Galpin Scythe](https://www.autogen.pl/art/2008/scythe.jpg)
Oto co może się zdarzyć, gdy w ręce grupy ogarniętej szaleństwem mechaników wpadnie niewinny Ford Mustang. Le mostre! Na pocieszenie pozostaje moc silnika - ponad 1000 koni mechanicznych!
NAJPIĘKNIEJSZE AUTO ROKU![Bentley Continental GTZ Bentley Continental GTZ](https://www.autogen.pl/art/2008/contigtz.jpg)
Brytyjczycy podarowali światu w 2008 roku piękne, potężne coupe - zaprojektowanego przez studio Zagaro Continentala GTZ, którego produkcję ograniczono do zaledwie kilkunastu egzemplarzy.
![Lamborghini Gallardo LP560-4 Lamborghini Gallardo LP560-4](https://www.autogen.pl/art/2008/lp560.jpg)
Nowe Gallardo brylowało na tegorocznym salonie w Genewie. Odświeżona mechanika oraz nadwozie auta stworzyły obiekt pożądania i westchnień najwyższej klasy.
![Alfa Romeo 8C Spider Alfa Romeo 8C Spider](https://www.autogen.pl/art/2008/8cspider.jpg)
Na tej samej wystawie debiutowała również odsłonięta Alfa 8C, która zrobiła nie mniejsze wrażenie niż piękne coupe z wcześniejszego sezonu. Bella!
NAJSZYBSZY SAMOCHÓD ROKU![9ff GT9 9ff GT9](https://www.autogen.pl/art/2008/gt9.jpg)
Niemieckie 9ff przeobraziło Porsche 911 nie do poznania, a moc prawie 990 KM pozwoliła na rozpędzenie się do 409 km/h. Pod koniec roku zadebiutowało jeszcze mocniejsze GT9R - teoretyczna prędkość maksymalna 415 km/h! Czekamy na potwierdzenie tego w rzeczywistości.
![G-Power M5 Hurricane RS G-Power M5 Hurricane RS](https://www.autogen.pl/art/2008/hurri.jpg)
W tym roku nadszedł kred wieloletniej dominacji Brabusa w kategorii najszybszych limuzyn dopuszczonych do ruchu drogowego. Tunera pokonali koledzy po fachu z G-Power, którzy w listopadzie 750-konnym BMW M5 rozpędzili się do 367,4 km/h!
![Dodge Viper SRT10 ACR Dodge Viper SRT10 ACR](https://www.autogen.pl/art/2008/acr.jpg)
Bez wątpienia najgorętszym miejscem tego roku jeśli chodzi o udowadnianie, które auto sportowe jest najlepsze na torze, była północna pętla Nuerburgringu - Nordschleife. To tutaj pojawiały się prototypy najbardziej oczekiwanym modeli, tutaj wielką batalię toczyło Porsche z Nissanem GT-R, a przede wszystkim walczono o to, kto przejedzie całą trasę najszybciej. Niespodziewanie machiną, która wyciągnęła rekordowy wynik okazał się Viper ACR z czasem 7 minut i 22,1 sekund.
TOPLESS ROKU![Alfa Romeo 8C Spider Alfa Romeo 8C Spider](https://www.autogen.pl/art/2008/8cspi.jpg)
Wszelki komentarz jest chyba zbędny.
![Ferrari California Ferrari California](https://www.autogen.pl/art/2008/cali.jpg)
![Ferrari Scuderia Spider 16M Ferrari Scuderia Spider 16M](https://www.autogen.pl/art/2008/16m.jpg)
Ferrari zmieniło politykę i będzie produkować auto "dla ludu" - kabrio/coupe California! Do najmniejszego autka w ofercie włoskiego koncernu w końcówce roku dołączyła również Scuderia Spider upamiętniający 16 tytuł mistrzowski Ferrari w Formule 1.
![Bugatti Veyron Grand Sport Bugatti Veyron Grand Sport](https://www.autogen.pl/art/2008/veygs.jpg)
Oto najszybszy kabriolet świata. Bez dachu możemy rozpędzić się do 360 km/h, a twardy dach dostępny w zestawie pozwala na rozwinięcie skrzydeł i przekroczenie 400 km/h!
WYŚCIGOWE AUTO ROKU![Audi R8 LMS Audi R8 LMS](https://www.autogen.pl/art/2008/r8lms.jpg)
Audi zdecydowało się w końcu na wykorzystanie potencjału szosowego R8 na torach wyścigowych, ale... nie do końca. Sam koncern nie będzie się nim ścigał, auto przeznaczono jedynie dla prywatnych zespołów i kierowców.
![Peugeot 908 HY Peugeot 908 HY](https://www.autogen.pl/art/2008/908hy.jpg)
Peugeot mimo wszelkich starań nie mógł dotychczas pokonać w 24-godzinnym maratonie Le Mans znakomicie spisujących się aut Audi. Być może uda się to w sezonie 2009, w którym tajną bronią będzie prawdopodobnie hybrydowy 908...
![Mazda Furai Mazda Furai](https://www.autogen.pl/art/2008/furai.jpg)
Oszałamiający projekt Japończyków wieńczących całą serię konceptów inspirowanych ruchami płynów w naturze. Wygląda zjawiskowo, wyje przeraźliwie. Niestety nie wiadomo jeszcze czy Mazda zdecyduje się nim ścigać.
TUNING ROKU![Edo Gallardo SLE Edo Gallardo SLE](https://www.autogen.pl/art/2008/gallsle.jpg)
![Edo Murcielago LP710/2 Edo Murcielago LP710/2](https://www.autogen.pl/art/2008/lp710.jpg)
![Edo Enzo Edo Enzo](https://www.autogen.pl/art/2008/enzo.jpg)
![Edo FXX Edo FXX](https://www.autogen.pl/art/2008/fxx.jpg)
Edo Competition przygotowało w tym roku kilka znakomitych pozycji, między innymi: tylnonapędowe, odchudzone Murcielago LP710-2, kompletny pakiet dla Ferrari Enzo, Gallardo SLE depczące po piętach fabrycznemu LP560 oraz... dopuszczone do ruchu drogowego Ferrari FXX!
![9ff Carrera GTT 900 9ff Carrera GTT 900](https://www.autogen.pl/art/2008/gtt900.jpg)
![9ff Draxster 9ff Draxster](https://www.autogen.pl/art/2008/drax.jpg)
![9ff GT9R 9ff GT9R](https://www.autogen.pl/art/2008/gt9r.jpg)
9ff gustujące w pojazdach Porsche nie przebierało w środkach, dostaliśmy między innymi: 1120-konne GT9R, 1300-konnego Draxstera na bazie 911 oraz 900-konną Carrerę GT, a 987-konne GT9 rozpędziło się do 409 km/h. Aż strach pomyśleć co będzie dalej!
![Mansory Vincero Mansory Vincero](https://www.autogen.pl/art/2008/vincero.jpg)
To się musiało w końcu stać - ktoś zaaplikował kompletny pakiet modyfikacji Veyronowi! Tym kimś okazał sie zakład Mansory konspirujący z szejkami z Abu Dhabi. Poza zmianami wyglądu i wnętrza sporo zmieniło się także za plecami kierowcy: pracujące tam W16 rozwija teraz ponad 1120 KM mocy!
ONE-OFF ROKU![Ferrari SP1 Ferrari SP1](https://www.autogen.pl/art/2008/sp1.jpg)
Pierwszy efekt fabrycznego programu indywidualnych nadwozi Ferrari - tajemnicze SP1 na bazie F430 zaprojektowane przez studio Fioravanti.
![Rolls-Royce Hyperion Rolls-Royce Hyperion](https://www.autogen.pl/art/2008/hyperion.jpg)
Pierwsze dzieło Pininfariny pokazane publicznie po tragicznej śmierci Andrego Pininfariny. Za bazę posłużył Phantom Drophead.
LUKSUSOWE AUTO ROKU![Maybach Landaulet Maybach Landaulet](https://www.autogen.pl/art/2008/land.jpg)
Maybach modelem Landaulet powrócił do korzeni - stworzył limuzynę najwyższej klasy z... odkrytym przedziałem pasażerskim. Do pełni szczęścia barkuje jedynie luftu na wędkę, ZAZ 968 ją miał.
![Bentley Brooklands Bentley Brooklands](https://www.autogen.pl/art/2008/brookl.jpg)
Do swych korzeni sięgnął również Betnely. Jego wielkie coupe nawiązuje nazwą do toru wyścigowego Brooklands, na którym z sukcesami w latach dwudziestych XX wieku startowały modele koncernu.
![Rolls-Royce Phantom Coupe Rolls-Royce Phantom Coupe](https://www.autogen.pl/art/2008/phant.jpg)
Rolls-Royce celuje w nową klientelę - najbogatszych tego świata, którzy nie chcą już być tylko wożeni, ale chcą prowadzić.
SPORTOWE AUTO ROKU![Renault Laguna Coupe Renault Laguna Coupe](https://www.autogen.pl/art/2008/lagu.jpg)
Już koncepcyjna Laguna Coupe wywołała wielkie ożywienie, a forma seryjne nie okazała się rozczarowująca.
![Abarth 500 EsseEsse Abarth 500 EsseEsse](https://www.autogen.pl/art/2008/aba500.jpg)
Nowy Fiat 500 podbił Europę, więc jakże by mogło być inaczej w przypadku jego usportowionej wersji ze skorpionem na masce? Dla najbardziej wymagających przygotowano 160-konną wersję EsseEsse.
![Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco](https://www.autogen.pl/art/2008/scirr.jpg)
Coupe dla ludu powróciło. I to jeszcze jak!
SUPERSPORTOWE AUTO ROKU![Lamborghini Gallardo LP560-4 Lamborghini Gallardo LP560-4](https://www.autogen.pl/art/2008/lp560-4.jpg)
Nowe Gallardo, nowy wygląd, nowa moc. I dyskretna zapowiedź Gallardo z napędem tylko na tył!
![Chevrolet Corvette ZR1 Chevrolet Corvette ZR1](https://www.autogen.pl/art/2008/zr1.jpg)
Nikt już nie jest bezpieczny - Amerykanie wiedzą już jak rodzić samochody sportowe z prawdziwego zdarzenia!
![Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series](https://www.autogen.pl/art/2008/black.jpg)
Oto, co dzieje się, gdy fabrycznemu tunerowi powierza się zadanie podrasowania tego, co zostało już podrasowane - oto najszybszy i najmocniejszy Mercedes, jaki był dotąd produkowany seryjnie.
ROZCZAROWANIE ROKU![Kryzys ekonomiczny Kryzys ekonomiczny](https://www.autogen.pl/art/2008/kryzys.jpg)
Światowy kryzys dał się poważnie we znaki motoryzacji: drastycznie spadła sprzedaż nowych samochodów, wstrzymano produkcję w dziesiątkach fabryk, Honda wycofała się z Formuły 1 i ukatrupiła nową NSX, Subaru sensacyjnie wstrzymało swe starty w rajdach WRC, a BMW postawiło pod wielkim znakiem zapytania limuzynę na bazie konceptu CS. A w zamieszaniu tym Porsche ujawniło Panamerę... Hmmmm...
POZOSTAŁEOczywiście w roku 2008 działo się znacznie więcej: Lotus pokazał Evorę, najbardziej komfortowe auto w swojej historii, Nissan GT-R siał jeszcze większy popłoch niż w roku 2007, po kilku latach powrócił Veritas RS III, a do żywych wróciło studio nadwoziowe Touring. Najważniejsze auta, które nie zmieściły się w powyższych kategoriach, a wymagają wzmianki to (alfabetycznie):
![Audi RS6 Limousine Audi RS6 Limousine](https://www.autogen.pl/art/2008/rs6.jpg)
![Bentley Azure T Bentley Azure T](https://www.autogen.pl/art/2008/azure.jpg)
![Caterham RS Levante Caterham RS Levante](https://www.autogen.pl/art/2008/leva.jpg)
![Keating TKR Keating TKR](https://www.autogen.pl/art/2008/tkr.jpg)
![Lightning GT Lightning GT](https://www.autogen.pl/art/2008/light.jpg)
![Lotus Evora Lotus Evora](https://www.autogen.pl/art/2008/evora.jpg)
![Maserati A8 GCS Berlinetta Touring Maserati A8 GCS Berlinetta Touring](https://www.autogen.pl/art/2008/a8gcs.jpg)
![Maserati GranTurismo MC Corse Maserati GranTurismo MC Corse](https://www.autogen.pl/art/2008/mccor.jpg)
![Maserati GranTurismo S Maserati GranTurismo S](https://www.autogen.pl/art/2008/gts.jpg)
![Nissan GT-R Nissan GT-R](https://www.autogen.pl/art/2008/gtr.jpg)
![Pagani Zonda Cinque Pagani Zonda Cinque](https://www.autogen.pl/art/2008/cinque.jpg)
![RMC Scorpion RMC Scorpion](https://www.autogen.pl/art/2008/scorpion.jpg)
![Veritas RS III Veritas RS III](https://www.autogen.pl/art/2008/veritas.jpg)
![Weber Faster One Weber Faster One](https://www.autogen.pl/art/2008/weber.jpg)
Miniony sezon przyniósł także kilka elektryzujących zapowiedzi na rok 2009. Oto one (alfabetycznie):
![Arash AF10 Arash AF10](https://www.autogen.pl/art/2008/af10.jpg)
![Aston Martin One-77 Aston Martin One-77](https://www.autogen.pl/art/2008/one77.jpg)
![Aston Martin Rapide Aston Martin Rapide](https://www.autogen.pl/art/2008/rapid.jpg)
![Audi R8 V10 Audi R8 V10](https://www.autogen.pl/art/2008/r8v10.jpg)
![Bizzarrini P538 Bizzarrini P538](https://www.autogen.pl/art/2008/p538.jpg)
![Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro](https://www.autogen.pl/art/2008/camaro.jpg)
![Chevrolet Corvette C3R Chevrolet Corvette C3R](https://www.autogen.pl/art/2008/c3r.jpg)
![Chevrolet Corvette Centennial Chevrolet Corvette Centennial](https://www.autogen.pl/art/2008/cente.jpg)
![DH Falen DH Falen](https://www.autogen.pl/art/2008/falen.jpg)
![E-Go Revolt E-Go Revolt](https://www.autogen.pl/art/2008/revolt.jpg)
![Fisker Karma Fisker Karma](https://www.autogen.pl/art/2008/karma.jpg)
![Fortune Rt.S i Rt.R Fortune Rt.S i Rt.R](https://www.autogen.pl/art/2008/fortune.jpg)
![Hybrid Technologies AXP Hybrid Technologies AXP](https://www.autogen.pl/art/2008/axp.jpg)
![Joss Supercar Joss Supercar](https://www.autogen.pl/art/2008/joss.jpg)
![Lamborghini Gallardo LP560-2 Lamborghini Gallardo LP560-2](https://www.autogen.pl/art/2008/lp560-2.jpg)
![Lamborghini Murcielago LP640-2 Lamborghini Murcielago LP640-2](https://www.autogen.pl/art/2008/lp640-2.jpg)
![Lotec Sirius Lotec Sirius](https://www.autogen.pl/art/2008/sirius.jpg)
![Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss](https://www.autogen.pl/art/2008/moss.jpg)
![Noble M600 Noble M600](https://www.autogen.pl/art/2008/m600.jpg)
![Nissan GT-R LM Nissan GT-R LM](https://www.autogen.pl/art/2008/lm.jpg)
![Nissan GT-R V-Spec Nissan GT-R V-Spec](https://www.autogen.pl/art/2008/vspex.jpg)
![Pagani Zonda R Pagani Zonda R](https://www.autogen.pl/art/2008/zondar.jpg)
![SSC Ultimate Aero SSC Ultimate Aero](https://www.autogen.pl/art/2008/ssc.jpg)
![SSC Ultimate Aero EV SSC Ultimate Aero EV](https://www.autogen.pl/art/2008/sscev.jpg)
![Vandenbrink GTO Vandenbrink GTO](https://www.autogen.pl/art/2008/gto.jpg)
![Veno Supercar Veno Supercar](https://www.autogen.pl/art/2008/veno.jpg)
![Zandonella LJ36 Zandonella LJ36](https://www.autogen.pl/art/2008/lj36.jpg)
![Zenvo ST1 Zenvo ST1](https://www.autogen.pl/art/2008/st1.jpg)
Przemysław Rosołowski, 04.01.2009