Supersamochody 2008
Finisz roku 2008 stał pod znakiem wiekopomnych skutków globalnego kryzysu gospodarczego. Na szczęście we wcześniejszych miesiącach zdążyło pojawić się tyle fascynujących aut, ze zamknięcie ich w jednym zestawieniu było nie lada wyzwaniem. Ciężki bój zakończył się pełnym sukcesem - oto nasze zestawienie supersamochodów roku 2008:
KONCEPT/PROTOTYP ROKU 3. Alfa Romeo BAT 11 3. BMW GINA Light 3. BMW M1 HommageWizjonerzy BMW byli w tym roku bardzo zajęci - najpierw pokazano imponujące M1 Hommage składające pokłony legendarnemu przodkowi, a potem zaprezentowano koncept GINA Light, w którym blachę porzucono na rzecz... rozciągającego się i zmieniającego kształt materiału. Z kłopotów finansowych wygrzebało się z kolei studio Bertone, które zaprezentowało plastyczne coupe BAT 11 nawiązujące do słynnej serii z lat pięćdziesiątych XX wieku.
2. Lamborghini EstoqueTo bez wątpienia jeden z najważniejszych samochodów roku. Gdy Lamborghini opublikowało jego pierwszą, właściwie nic nie mówiącą (poza "To nie tylko nowe Lamborghini - to nowy świat") zapowiedź zawrzało. Temperatura sięgnęła zenitu gry pojazd ujawnił się w całej okazałości - dostaliśmy od Włochów ogromne, 4-drzwiowe gran turismo! Nastroje nieco opadły gdy okazało się, że auto będzie mogło trafić do produkcji najszybciej za cztery lata, z w wariantach napędowych miałby znaleźć się... silnik wysokoprężny oraz hybryda.
1. GTbyCitroenDruga, obok Estoque, największa gwiazda salonu w Paryżu. Kosmiczny projekt powstał tylko po to, aby żyć w wirtualnym świecie gry Gran Turismo, w który jego wyimaginowany, elektryczny układ napędowy generował przeszło 750 KM. W rzeczywistości pojazd miał być tylko pustą skorupą. Potem jednak okazało się, że... GT jednak jeździ, a z jego trzewi przeraźliwie ryczy bliżej niezidentyfikowane, 550-konne V8. Jakby tego było mało niektórzy w PSA... widzieliby auto w produkcji!
NAJBRZYDSZE AUTO ROKU 3. Mansory RenovatioMansory działało w tym roku bardzo prężnie, a efekty wysiłków jego specjalistów zawsze spotykały się z wielkimi kontrowersjami. Największe wzbudził chyba Mercedes SLR - o ile nadwozie można jeszcze przełknąć, o tyle, co co stało się we wnętrzu auta woła o pomstę do nieba.
2. Jetstream SC250Brytyjczycy w minionym roku jeszcze silniej podkreślili potrzebę rynku na małe pędzidełka, których środowiskiem naturalnym byłyby tylko i wyłącznie tory wyścigowe. Obok maszynek spod znaku Ariela czy Caterhama stanął powyższy wynalazek. Jak twierdzą jego konstruktorzy auto miało przede wszystkim spełniać swoje funkcje, a nie wyglądać, bo potraktowano dosłownie.
1. Galpin ScytheOto co może się zdarzyć, gdy w ręce grupy ogarniętej szaleństwem mechaników wpadnie niewinny Ford Mustang. Le mostre! Na pocieszenie pozostaje moc silnika - ponad 1000 koni mechanicznych!
NAJPIĘKNIEJSZE AUTO ROKU 3. Bentley Continental GTZBrytyjczycy podarowali światu w 2008 roku piękne, potężne coupe - zaprojektowanego przez studio Zagaro Continentala GTZ, którego produkcję ograniczono do zaledwie kilkunastu egzemplarzy.
2. Lamborghini Gallardo LP560-4Nowe Gallardo brylowało na tegorocznym salonie w Genewie. Odświeżona mechanika oraz nadwozie auta stworzyły obiekt pożądania i westchnień najwyższej klasy.
1. Alfa Romeo 8C SpiderNa tej samej wystawie debiutowała również odsłonięta Alfa 8C, która zrobiła nie mniejsze wrażenie niż piękne coupe z wcześniejszego sezonu. Bella!
NAJSZYBSZY SAMOCHÓD ROKU 3. 9ff GT9Niemieckie 9ff przeobraziło Porsche 911 nie do poznania, a moc prawie 990 KM pozwoliła na rozpędzenie się do 409 km/h. Pod koniec roku zadebiutowało jeszcze mocniejsze GT9R - teoretyczna prędkość maksymalna 415 km/h! Czekamy na potwierdzenie tego w rzeczywistości.
2. G-Power M5 Hurricane RSW tym roku nadszedł kred wieloletniej dominacji Brabusa w kategorii najszybszych limuzyn dopuszczonych do ruchu drogowego. Tunera pokonali koledzy po fachu z G-Power, którzy w listopadzie 750-konnym BMW M5 rozpędzili się do 367,4 km/h!
1. Dodge Viper SRT10 ACRBez wątpienia najgorętszym miejscem tego roku jeśli chodzi o udowadnianie, które auto sportowe jest najlepsze na torze, była północna pętla Nuerburgringu - Nordschleife. To tutaj pojawiały się prototypy najbardziej oczekiwanym modeli, tutaj wielką batalię toczyło Porsche z Nissanem GT-R, a przede wszystkim walczono o to, kto przejedzie całą trasę najszybciej. Niespodziewanie machiną, która wyciągnęła rekordowy wynik okazał się Viper ACR z czasem 7 minut i 22,1 sekund.
TOPLESS ROKU 3. Alfa Romeo 8C SpiderWszelki komentarz jest chyba zbędny.
2. Ferrari California 2. Ferrari Scuderia Spider 16MFerrari zmieniło politykę i będzie produkować auto "dla ludu" - kabrio/coupe California! Do najmniejszego autka w ofercie włoskiego koncernu w końcówce roku dołączyła również Scuderia Spider upamiętniający 16 tytuł mistrzowski Ferrari w Formule 1.
1. Bugatti Veyron Grand SportOto najszybszy kabriolet świata. Bez dachu możemy rozpędzić się do 360 km/h, a twardy dach dostępny w zestawie pozwala na rozwinięcie skrzydeł i przekroczenie 400 km/h!
WYŚCIGOWE AUTO ROKU 3. Audi R8 LMSAudi zdecydowało się w końcu na wykorzystanie potencjału szosowego R8 na torach wyścigowych, ale... nie do końca. Sam koncern nie będzie się nim ścigał, auto przeznaczono jedynie dla prywatnych zespołów i kierowców.
2. Peugeot 908 HYPeugeot mimo wszelkich starań nie mógł dotychczas pokonać w 24-godzinnym maratonie Le Mans znakomicie spisujących się aut Audi. Być może uda się to w sezonie 2009, w którym tajną bronią będzie prawdopodobnie hybrydowy 908...
1. Mazda FuraiOszałamiający projekt Japończyków wieńczących całą serię konceptów inspirowanych ruchami płynów w naturze. Wygląda zjawiskowo, wyje przeraźliwie. Niestety nie wiadomo jeszcze czy Mazda zdecyduje się nim ścigać.
TUNING ROKU 3. Edo Gallardo SLE 3. Edo Murcielago LP710/2 3. Edo Enzo 3. Edo FXXEdo Competition przygotowało w tym roku kilka znakomitych pozycji, między innymi: tylnonapędowe, odchudzone Murcielago LP710-2, kompletny pakiet dla Ferrari Enzo, Gallardo SLE depczące po piętach fabrycznemu LP560 oraz... dopuszczone do ruchu drogowego Ferrari FXX!
2. 9ff Carrera GTT 900 2. 9ff Draxster 2. 9ff GT9R9ff gustujące w pojazdach Porsche nie przebierało w środkach, dostaliśmy między innymi: 1120-konne GT9R, 1300-konnego Draxstera na bazie 911 oraz 900-konną Carrerę GT, a 987-konne GT9 rozpędziło się do 409 km/h. Aż strach pomyśleć co będzie dalej!
1. Mansory VinceroTo się musiało w końcu stać - ktoś zaaplikował kompletny pakiet modyfikacji Veyronowi! Tym kimś okazał sie zakład Mansory konspirujący z szejkami z Abu Dhabi. Poza zmianami wyglądu i wnętrza sporo zmieniło się także za plecami kierowcy: pracujące tam W16 rozwija teraz ponad 1120 KM mocy!
ONE-OFF ROKU Ferrari SP1Pierwszy efekt fabrycznego programu indywidualnych nadwozi Ferrari - tajemnicze SP1 na bazie F430 zaprojektowane przez studio Fioravanti.
Rolls-Royce HyperionPierwsze dzieło Pininfariny pokazane publicznie po tragicznej śmierci Andrego Pininfariny. Za bazę posłużył Phantom Drophead.
LUKSUSOWE AUTO ROKU 3. Maybach LandauletMaybach modelem Landaulet powrócił do korzeni - stworzył limuzynę najwyższej klasy z... odkrytym przedziałem pasażerskim. Do pełni szczęścia barkuje jedynie luftu na wędkę, ZAZ 968 ją miał.
2. Bentley BrooklandsDo swych korzeni sięgnął również Betnely. Jego wielkie coupe nawiązuje nazwą do toru wyścigowego Brooklands, na którym z sukcesami w latach dwudziestych XX wieku startowały modele koncernu.
1. Rolls-Royce Phantom CoupeRolls-Royce celuje w nową klientelę - najbogatszych tego świata, którzy nie chcą już być tylko wożeni, ale chcą prowadzić.
SPORTOWE AUTO ROKU 3. Renault Laguna CoupeJuż koncepcyjna Laguna Coupe wywołała wielkie ożywienie, a forma seryjne nie okazała się rozczarowująca.
2. Abarth 500 EsseEsseNowy Fiat 500 podbił Europę, więc jakże by mogło być inaczej w przypadku jego usportowionej wersji ze skorpionem na masce? Dla najbardziej wymagających przygotowano 160-konną wersję EsseEsse.
1. Volkswagen SciroccoCoupe dla ludu powróciło. I to jeszcze jak!
SUPERSPORTOWE AUTO ROKU 3. Lamborghini Gallardo LP560-4Nowe Gallardo, nowy wygląd, nowa moc. I dyskretna zapowiedź Gallardo z napędem tylko na tył!
2. Chevrolet Corvette ZR1Nikt już nie jest bezpieczny - Amerykanie wiedzą już jak rodzić samochody sportowe z prawdziwego zdarzenia!
1. Mercedes-Benz SL 65 AMG Black SeriesOto, co dzieje się, gdy fabrycznemu tunerowi powierza się zadanie podrasowania tego, co zostało już podrasowane - oto najszybszy i najmocniejszy Mercedes, jaki był dotąd produkowany seryjnie.
ROZCZAROWANIE ROKU Kryzys ekonomicznyŚwiatowy kryzys dał się poważnie we znaki motoryzacji: drastycznie spadła sprzedaż nowych samochodów, wstrzymano produkcję w dziesiątkach fabryk, Honda wycofała się z Formuły 1 i ukatrupiła nową NSX, Subaru sensacyjnie wstrzymało swe starty w rajdach WRC, a BMW postawiło pod wielkim znakiem zapytania limuzynę na bazie konceptu CS. A w zamieszaniu tym Porsche ujawniło Panamerę... Hmmmm...
POZOSTAŁEOczywiście w roku 2008 działo się znacznie więcej: Lotus pokazał Evorę, najbardziej komfortowe auto w swojej historii, Nissan GT-R siał jeszcze większy popłoch niż w roku 2007, po kilku latach powrócił Veritas RS III, a do żywych wróciło studio nadwoziowe Touring. Najważniejsze auta, które nie zmieściły się w powyższych kategoriach, a wymagają wzmianki to (alfabetycznie):
Audi RS6 Limousine Bentley Azure T Caterham RS Levante Keating TKR (prototyp) Lightning GT (prototyp) Lotus Evora Maserati A8 GCS Berlinetta Touring (prototyp) Maserati GranTurismo MC Corse Maserati GranTurismo S Nissan GT-R Pagani Zonda Cinque RMC Scorpion (prototyp) Veritas RS III (prototyp) Weber Faster One (wersja produkcyjna) OCZEKIWANE W 2009Miniony sezon przyniósł także kilka elektryzujących zapowiedzi na rok 2009. Oto one (alfabetycznie):
Arash AF10 (wersja produkcyjna) Aston Martin One-77 Aston Martin Rapide (wersja produkcyjna) Audi R8 V10 Bizzarrini P538 Chevrolet Camaro (produkcyja) Chevrolet Corvette C3R Chevrolet Corvette Centennial DH Falen E-Go Revolt Fisker Karma (wersja produkcyjna) Fortune Rt.S i Rt.R Hybrid Technologies AXP Joss Supercar (wersja produkcyjna) Lamborghini Gallardo LP560-2 Lamborghini Murcielago LP640-2 Lotec Sirius (nowa wersja) Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Noble M600 Nissan GT-R LM Nissan GT-R V-Spec Pagani Zonda R SSC Ultimate Aero (nowa wersja) SSC Ultimate Aero EV Vandenbrink GTO (produkcja) Veno Supercar Zandonella LJ36 Zenvo ST1Przemysław Rosołowski, 04.01.2009