Isotta Fraschini Tipo 6 - LMH Competizione
W połowie stycznia poznaliśmy wstępną listę startową na nadchodzący sezon World Endurance Championship, a wczoraj opublikowano wstępną listę startową na tegoroczne Le Mans. W obu przypadkach znajdziemy kilkanaście maszyn klasy Hypercar siedmiu marek. A może być ich jeszcze więcej: swoje dzieło po raz pierwszy pokazała dziś Isotta Fraschini.
Isotta Fraschini to marka, która zniknęła w połowie minionego stulecia. Jej początki sięgają końcówki dziewiętnastego wieku, kiedy to Cesare Isotta i Oreste Fraschini zaczęli importować do Włoch automobile z Francji. Niedługo później rozpoczęli budowę luksusowych i sportowych samochodów własnego pomysłu i zainteresowali się wyścigami. Isotta Fraschini jako producent samochodów przestała funkcjonować w 1955 roku. W ostatnich latach prawa do marki trafiły do spółki New Automobile Development, która postawiła sobie za cel jej wskrzeszenie. Operacja ta opiera się na modelu Tipo 6, który ma powstać jako maszyna wyścigowa typu Le Mans Hypercar, super sportowe auto drogowe oraz torowa bestia do prywatnego użytku. Dziś w Mediolanie pokazano pierwszą sztukę prototypu Tipo 6 LMH Competizione, który dedykowany jest długodystansowym mistrzostwom świata.
Samochody typu Le Mans Hypercar od początku sezonu 2021 tworzą w World Endurance Championship topową klasę Hypercar, która w tym roku rozrośnie się także o prototypy typu Le Mans Daytona h. Do tej pory swoje Hypercary nowej generacji na WEC przygotowały marki Toyota, Glickenhaus, Peugeot, Ferrari, Porsche, Cadillac oraz Vanwall. Regulacje LMH pozostawiają spore pole do popisu i Isotta Fraschini zdecydowała się na budowę maszyny o hybrydowym napędzie obu osi, a w całe przedsięwzięcie wciągnięto specjalistów z takich zakładów, jak Michelotto Engineering, HWA, ARS Technologies oraz WAE Technologies (dawne Williams Advanced Engineering). W projekcie wykorzystano elementy produkcji Brembo (układ hamulcowy), Multimatic (zawieszenie), XTrac (7-stopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów), Williamsa (litowo-jonowe baterie) oraz Boscha (elektronika). Pierwsza sztuka Tipo 6 LMH Competizione jest coraz bliższa ukończenia i wyjazdu na pierwsze testy.
Do napędu LMH od Isotty Fraschini zaprzęgnięto zaprojektowany specjalnie dla tego modelu turbodoładowany silnik V6 o pojemności trzech litrów, pod którym podpisują się niemieckie HWA i włoskie Michelotto. Umieszczoną centralnie jednostkę spalinową wspomaga silnik elektryczny na przedniej osi, którego moc ograniczana jest przepisami do 272 KM. Przepisy ograniczają również maksymalną moc układu napędowego, która może dochodzić do okolic 707 koni mechanicznych (zależnie od regulacji Balance of Performance, które mogą podnieść tą granicę jeszcze wyżej). Minimalna masa własna samochodu sięga co najmniej 1030 kilogramów (lub więcej, zależenie od Balance of Performance). Tipo 6 będzie startować w FIA WEC w ramach współpracy z brytyjskim zespołem Vector Sport, który rywalizuje od kilku lat w grupie LMP2. Debiut planowany jest na sezon 2023, w najlepszym przypadku jeszcze przed czerwcowym, 24-godzinny Le Mans, które będzie czwartą rundą mistrzostw świata.
W tej chwili na liście startowej do jedenastego sezonu World Endurance Championship znajduje się trzynaście zespołów w grupie Hypercar. Są to: dwa fabryczne zespoły Toyoty (model GR010 Hybrid), dwa fabryczne zespoły Peugeota (model 9X8), dwa fabryczne zespoły Ferrari (model 499P), dwa fabryczne zespoły Porsche (model 963) jeden fabryczny zespół Cadillaca (model V-Series.R), jeden fabryczny zespół Glickenhausa (model SCG 007), jeden fabryczny zespół Vanwalla (model Vandervell 680) oraz dwa prywatne zespoły z samochodami Porsche, które nie będą gotowe na start sezonu (1000 Mil Sebring już 17 marca). Na 24-godzinne Le Mans liczba zgłoszonych Hypercarów urosła do szesnastu: przybyło jedno fabryczne Porsche, przybył jeden fabryczny i jeden prywatny Cadillac, przybył jeden prywatny Glickenhaus i ubyło jedno prywatne Porsche. Będzie to najliczniejsza stawka w topowej klasie od sezonu 2011, w którym w Le Mans walczyło siedemnaście prototypów klasy LMP1. Zgłoszenie Isotty Fraschini na pełen sezon 2023 zostało odrzucone, przede wszystkim z powodu braku homologowanego samochodu. Marka będzie zgłaszać swój udział do pojedynczych wyścigów.
Oprócz ścigacza na World Endurance Championship włoska marka pracuje również nad dwoma innymi wersjami Tipo 6: drogową Strada oraz torową Pista. Obie będą dysponować układem napędowym o mocy przekraczającej tysiąc koni mechanicznych (moc V6 ma przekraczać 760 koni mechanicznych). Masa własna w obu przypadkach ma być zredukowana do niespełna 1000 kilogramów, a oprócz tego Strada będzie wyróżniać się karoserią pozbawioną tylnego skrzydła i płetwy, podniesionym zawieszeniem oraz szeregiem wygód obcych torowym Tipo 6 (kontrola stabilności, kontrola trakcji). Isotta Fraschini zbiera już listę pierwszych zainteresowanych kupnem samochodu. Tipo 6 Strada oraz Tipo 6 Pista wyceniono identycznie na 2,75 miliona euro, nie wliczając podatków (obecnie to równowartość prawie trzynastu milionów złotych).
Źródło/zdjęcia: isottafraschini.com, fiawec.com Isotta Fraschini Tipo 6 LMH Competizione na forumIsotta Fraschini Tipo 6 Pista na forumIsotta Fraschini Tipo 6 Strada na forumLMH kontra LMDh - artykułSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum